Druuna INT B0 Anima
INT B1 Morbus gravis/Delta

Na allerlei omwegen via verschillende uitgevers, neen, we gaan ze niet allen opnoemen, verschijnt de integrale editie van de erotische post-apocalyptische reeks: ‘Druuna’ bij de Nederlandse uitgeverij Dark Dragon Books. Een reeks, die in het verleden meteen een schot in de roos was, en de grote doorbraak betekende voor auteur Paulo Eleuteri Serpieri. Wat resulteerde in, voor alle verhalen samen, tot meer dan één miljoen verkochte boeken, in twaalf talen Een reeks die in het Nederlands voor het eerst verscheen in 1985 bij uitgeverij Dargaud in de ‘Collectie Prestige’. Niet zomaar een erotische reeks, maar eentje die zich afspeelt in een bizarre wereld. Waarmee Serpieri bewees dat niet elke erotische reeks gewoon om seks kan draaien, maar ook nog een verhaal kan bevatten. Al moeten we eerlijk zijn, in al de lelijkheid die de wereld van Druuna overspoelde, valt haar wulps uitgevoerde en sexy figuurtje wel wat uit de toon. Wat meer dan eens de aandacht, van schijnbaar uit graniet opgebouwde kerels, weet te trekken. Eens deze mannen hun lage lusten willen botvieren op onze pronte, doorlopend schaars geklede dame, staat er wel iets onverwachts te gebeuren. De onverlaten die zich willen vergrijpen aan haar mooie lijf en leden, worden onverwacht weggesleept door één of ander afzichtelijk wezen voorzien van tentakels. Waarna, eens deze creaturen hun honger hebben bevredigd, ze slechts een hoopje afgekloven botten achterlaten. Goed om weten is dat deze monsters ooit behoorden tot het menselijke ras. Maar door een ziekte, die door de wetenschappers niet te achterhalen valt, is het mensdom gedoemd tot uitsterven.

Als dan ook nog eens, deze wrede en gewelddadige visionaire wereld begint te trillen en te transformeren, waardoor buurten, straten en pleinen herschapen worden tot een heuse doolhof, slaat de paniek bij de nog weinige overlevenden toe. Raar is, dat net op dit moment, Druuna via telepathie, uitgeroepen wordt als redster van haar wereld. Wat haar samen met haar vriend Schastar, half mens, half mutant, laat belanden in de bovenstad, een verboden sector bewaakt door androïden. In één dezer gangen ontdekt ze mensenlichamen opgebaard in enorme buizen. Die gebruikt worden als een soort van energiecentrale, voor een hoofd, opgesloten in een kubus en verbonden met allerlei bedrading. Een hoofd dat beveelt dat Druuna de centrale computer van deze wereld moet uitschakelen, om alzo het bestaan van de mensheid te vrijwaren. Maar eer het zover is, staat er Druuna nog heel wat te wachten. Ze wordt gevangen genomen door een stel geweldenaren, die haar martelen en hun lusten op haar botvieren. Verder worden we, alsof het behoort tot het dagelijkse leven, tussen neus en lippen nog vergast op afgehakte ledematen, glibberige mutanten, verbrijzelde mensenlichamen en een wereld die op het punt staat te exploderen. Lijkt verschrikkelijk, maar ondanks alle expliciete uitgebeelde gruwel en geweld, heb ik met volle tuigen genoten van deze mooi verzorgde heruitgave.

Samen met deze integrale verscheen ook nog het album ‘Anima’. Een woordloze prequel, die compleet afwijkt van bovenstaande albums en meer neigt naar heroïc fantasy. Hier woont Druuna niet in een tot puin herschapen stad, maar op de top van een rots die ze enkel kan verlaten met een vogel die gehuld is in een harnas. Een verhaal waarbij de lezer zich afvraagt, of hij zich bevind in een erotische droom van Druuna of dat het hier gaat om een uitgetekende fantasie van de auteur. Dark Dragon brengt alle, tot op heden verschenen albums, in vier bundelingen. Waarna er naar verluidt nog een vijfde album volgt, gevuld met uitsluitend schetsen, illustraties en veel exclusief, nooit eerder verschenen materiaal. Er staat ons dus in de toekomst nog heel wat lees- en ander genot te wachten. I Like It!!! WG.