Robbedoes en Kwabbernoot 55 De marsupilami is woest

Hij is terug, echt waar. Neen niet zij zijn terug maar Hij. De Marsupilami, de creatie van de vindingrijke held van het stripverhaal in de vorige eeuw Franquin. Hoe uitgeverij Dupuis dit met de rechten hebben gedaan is me onbekend maar een feit is dat de Marsupilami een vrij belangrijke rol speelt in dit 55ste deel.

Het verhaal start in de burelen van uitgeverij Dupuis. Vele figuren uit Guust Flater verschijnen op het toneel. Ook Robbedoes die in een verschrikkelijke bui door het gebouw loopt. Het is namelijk weer dat Marsupilami moment. Robbedoes wroet in zijn herinneringen na het bekijken van divers foto's maar heeft meer en meer problemen om te achterhalenwat hij daar deed en wat dat geel-zwarte dier daar doet. En dat maakt hem woest! Kwabbernoot staat niet echt te springen om zijn kompaan daarbij te helpen maar nood breekt wet. Doordat de beelden van de Marsupilami in Rommelgem en andere oorden steeds duidelijker worden zal en moet Robbedoes hier meer over weten. Robbedoes vermoed dat hun herinneringen gestolen werden. Zo komen we uit bij Wiebeling die een schuiloord heeft in Canada uit en de Zwendelstraal. De zoektocht naar de Marsupilami kan beginnen.
Dit is nu eens een album naar mijn hart, zie. Niet dat men steeds moet teren op oude glorie maar het samenbrengen van al deze elementen uit de beginjaren van R&K gemengd met de vooruitstrevende tekenstijl van Yoann en het zeer naar behoren verwerken van deze elementen in een modern scenario zoals Vehlmann heeft gedaan zou het duo Tome en Janri bijna doen vergeten. Neen, dat zou oneer doen aan het vroegere duo dat toch een hele reeks prachtige albums op de markt hebben gebracht.

Deze geringe uithalen naar het verleden mengen met een verhaal in het heden is uitermate goed gelukt. Alle eer dus aan het nieuwe team dat meer en meer zijn weg begint te vinden bij dit gekke stripduo. Vaak heb je het gevoel dat een langlopende reeks wel eens mag afronden maar R&K blijven verbazen. Ook hier zal je natuurlijk mindere delen vinden maar deel 55 hoort daar zeker niet bij.