Jheronimus Bosch 1 Jheronimus Bosch

Het overlijden van Jheronimus Bosch, ook wel Jeroen Bosch genoemd, nu vijfhonderd jaar terug heeft heel wat teweeg gebracht in de artistieke en culturele wereld, net als in de stripwereld. Een aantal stripauteurs, al dan niet in opdracht van het Noordbrabants Museum, waar eveneens een groots opgezette overzichtstentoonstelling loopt van deze vermaarde schilder, zetten hun beste beentje voor om deze kunstenaar in het zonnetje te zetten. Iets wat nogal raar is, daar naar verluidt, vrijwel niets geweten is over deze grootmeester in de schilderkunst . Wiens werk, we stonden er zelf van te kijken, pas echt bekend werd ruim driehonderd jaar na zijn dood.

Iets waar tekenaar Griffo, die voor het eerst zelf een scenario heeft uitgedokterd, mooi omheen fiets. Hij maakt gebruik van een achttienjarige Jeroen Bosch als historisch uitgangspunt , maar volgt niet de geijkte wegen. Griffo voegt een denkbeeldige, maar geloofwaardige wereld toe, waarbij we niet alleen de kunstenaar Bosch ontdekken, maar ons beter de mens Bosch kunnen voorstellen. Een man die van in zijn vroegste jeugd geplaagd wordt door kwelduivels en visioenen. Die hem het leven zuur maken en doen verstarren van angst. Maar eens hij zijn demonen kan toevertrouwen aan het het schildersboek vind hij een soort van rust en vrede. Wat hij echter niet kan voorzien, is dat zijn hersenspinsels één voor één opnieuw de vrijheid kiezen. Alleen het als decor geschilderde landschap blijft over. Ten einde raad, er is net een tentoonstelling gepland van zijn werk, zoekt hij verpozing en rust in het bos. Waar hij niet alleen een lieftallig meisje ontmoet, zijn latere echtgenote Aleyt van de Meervenne, maar toegesproken wordt door een als uil vermomde engel. Via deze uil komt hij in contact met de grote geleerde Magus Maximus. Die hem een toververnis bereid, dat de duivelse demonen zal dwingen om in het schilderij te blijven.

Helaas pindakaas, doorheen de loop der eeuwen zijn wat beschadigingen ontstaan, waardoor restauratie van het kunstwerk ‘Het Laatste Oordeel’ noodzakelijk is. Het schilderij wordt overgebracht naar Gent anno 2016, waar het toevertrouwd wordt aan Mathilde de Vlaeminck. Eens ze de laag vernis verwijderd heeft, die het schilderij beschermde, kiezen de kwelduivels het hazenpad. Mathildes carrière en competentie staan op het spel. Griffo weet heden en verleden mooi met elkaar te verbinden, dit via mooi uitgekiende flashbacks. Waardoor hij, een degelijk opgebouwde strip afleverde, die naar alle waarschijnlijkheid een groot publiek kan behoren. Na het lezen van: ‘De Bibberende Bosch’ van Suske en Wiske, ‘Jheronimus’ van auteur Marcel Rijters en: ‘Alex en het Feest van Jeroen Bosch’ van Evi Nijs en bovenstaand album, waan ik mij een echte expert van schilder Jeroen Bosch. Of zou dit iets of wat te hoog gegrepen zijn? WG.