Agent 212 29 Een neus voor gevaar

Agent 212 heeft inderdaad een neus (en wat voor een!) voor gevaar. Alleen draait het voor hem meestal wel verkeerd uit. Tot grote ergernis van z’n commissaris belandt de goedaardige man in de meest onmogelijke situaties en wordt hij geconfronteerd met heel kwaadwillende overtreders der wet. En alsof dat nog niet genoeg is, maakt ook z’n schoonmoeder hem vaak het leven zuur.
Raoul Cauvin is de scenarist van dienst. Wat een veelschrijver is die man! Het aantal reeksen waaraan deze auteur heeft meegewerkt, is indrukwekkend. Bovendien zitten er heel wat gag-reeksen tussen. Denk maar aan G. Raf Zerk, Vrouwen in ‘t wit en Cupido. Bijna automatisch dringen zich dan de volgende vragen op: waar blijft de man zijn inspiratie halen en kan die humor wel goed blijven?
Wel, het antwoord op de eerste vraag is in het geval van deze strip dat de man vaak vertrekt van eerder alledaagse zaken en gebeurtenissen. Gezien het hoofdpersonage is dat dan vaak met betrekking tot de functie van politieagent. Maar evengoed zitten er tal van andere dingen tussen die meer gebonden zijn aan de persoon zelf en dus niet meer te maken hebben met zijn ambt. Het maakt van Agent 212 meer een persoon dan een dienaar der wet… meestal toch. Gezien het genre album moet het niet verwonderen dat alles rijkelijk overgoten wordt met een saus van overdrijving en gegarneerd wordt met de nodige absurditeiten.
Het antwoord op de vraag of de humor wel nog de moeite waard is, is gelukkig positief! Ondanks dat dit bijna het 30ste album in de reeks is, zijn de gags leuk en entertainend. Verwacht echter geen subtiele of grappen of doordenkertjes. Het niveau ligt eerder op kinderniveau en bij dit doelpubliek vindt deze strip met zekerheid een grote schare fans.

Besluit: Agent 212 doet je even de miserie van de wereld vergeten. Euh… als je niet net een stevige bekeuring in de bus hebt gekregen natuurlijk.