Guardians of the Galaxy (Standaard) 3 Deel 3

De Guardians of the Galaxy bewaken vanuit hun ruimteschip de aarde. In vorig album zagen we hoe een humanoïde de aarde naderde. Het team moet het onderste uit de kan halen om deze indringer te stoppen. Maar ook met Thanos, een van de gevaarlijkste wezens uit het universum, dient men nog rekening te houden...
De kleurrijke personages die we reeds kennen, worden aangevuld met een nieuwe figuur die door de scheuren in het ruimte-tijd continuüm is aangekomen. Het is een kleurrijke, goed geschapen humanoïde, die de hoofdrol in dit deel op zich neemt. Door de introductie van deze protagoniste wint het boek aan kleurrijke figuren (niet dat het daar een gebrek aan had). Het zorgt er tevens voor dat het verhaal nog aan vaart wint, ook iets waar we eigenlijk al niet over te klagen hadden. Bovendien vind ik dat het verhaal 'volwassener' is geworden en dat juich ik zonder meer toe!
Een mindere kant van het album is dat de meeste hoofdpersonages niet echt veel diepgang meekrijgen, maar er wordt gelukkig wel aandacht besteed aan de onderlinge relaties van de Guardians, wat de spankracht van het verhaal zeker ten goede komt.
Wat de artistieke kant betreft, heb ik een duaal gevoel. De oorzaak hiervan ligt erin dat het boek 2 duidelijk verschillende tekenstijlen kent. Francesco Francavilla breekt volledig met de stijlen van de voorgaande bladzijden in het derde deeltje (issue 8). De flitsende, moderne tekenstijl met veel felle kleuren die tot nu toe gehanteerd werd, maakt plaats voor een schetsmatige stijl waarin weinig kleur en detail wordt gebruikt. Het verschil is immens en ik ben zeker dat dit niet door iedereen evenveel geapprecieerd zal worden. De nieuwe stijl schrikt me zelf allerminst af. Het zorgt ervoor dat de uitstraling duisterder en harder wordt. Iets wat wel bij de ingeslagen weg past.Maar ik kan me heel goed voorstellen dat een heleboel (jongere?) lezers het hier niet mee eens zijn.

Besluit: een typisch superheldenverhaal dat volgens mij door z’n verschillende tekenstijlen gemengd zal ontvangen worden.