Outcast (Silvester) 1 Omgeven door duisternis
2 Verlicht de weg

Kyle Barnes leven is, net als het huis waarin hij woont, een ware puinhoop. Hier heeft hij zich, na een paar persoonlijke schokkende ervaringen met bezetenheid, teruggetrokken als een kluizenaar. Hij heeft nauwelijks contact met familie, buren of vrienden. Wil liever niet herinnerd worden aan wat er met zijn moeder, vrouw en dochter gebeurde. Allen vielen ze ten prooi aan demonische wezens, die bezit namen van hun denken en handelen. Iets waarvan Kyle zichzelf de schuld geeft. Het lijkt net, alsof hij als een magneet het demonische aantrekt. Hij is tot op heden, de enige die kan weerstaan aan het demonische geweld. Wanneer er een nieuw geval van bezetenheid opduikt, roept geestelijke Barnes de hulp van Kyle in bij een duiveluitdrijving. Kyle stemt aarzelend toe, waardoor zijn leven een onverwachte nieuwe wending neemt. Het lijkt wel alsof hij na deze duiveluitdrijving, opnieuw met beide voeten in het leven staat.

Hij ruimt zijn woning op en zet terug een stapje in het echte leven. Bij toeval ontdekt hij dat er nog meerdere bezetenen zijn, die vrijwel normaal functioneren. Maar eens ze Kyle ontmoeten tonen ze hun ware aard. Zijn verleden wekt zelfs de interesse op van een politierechercheur, wiens vrouw door zijn collega werd vermoord. Hij verwijt zijn collega niets, maar heeft het vermoeden, dat deze handelde onder onweerstaanbare dwang. Kyle en Anderson die de gevangene opzoeken zien hun veronderstelling bewaarheid. Echter dit keer moeten ze het afleggen tegen de demon die deze man beheerst. De strip: ‘Outcast’, is niet meteen de vrolijkste lectuur om lezen.

Iets wat waarschijnlijk niemand zal verbazen als men weet, dat het scenario van deze serie bedacht werd door Robert Kirkman. Die eerder al de stripserie: ‘Walking Dead’ aan zijn palmares toevoegde. In dit verhaal geen zombies, maar pure horror die van binnenuit de bezetenen komt. Het mooie is, dat er net als van: Walking Dead’ een tv-versie zit aan te komen. Die werd geproduceerd door ‘Fox International Studio’s’ en die vanaf zomer 2016 op ‘Fox TV’ te zien zal zijn. Niet alleen de horror staat centraal in dit verhaal. Kirkman weet zijn hoofdpersonages uit te diepen door ze een eigen karakter mee te geven. Hij voert Kyle op, die op zoek gaat naar antwoorden op al zijn vragen. Maar hoe dichter Kyle bij de waarheid komt, hoe meer hij vreest voor het voortbestaan van de mensheid. Als partner in crime, is er geestelijke Anderson, een man die zekerheid en vertrouwen uitstraalt. Maar eens als het duister valt, gooit hij de mantel der deugdzaamheid af, en gokt en drinkt hij dat het een lieve lust is. Verder zijn er een aantal interessante nevenfiguren, waaronder de stiefzuster van Kyle en haar echtgenoot, Kyle’s moeder, mevrouw Mildred en een onvoorspelbare man die een belangrijke nevenrol speelt in het geheel. Een voorlopig onbekend iemand, die waarschijnlijk in de volgende albums, meer op de voorgrond zal treden. Het geheel wordt doeltreffend en kwalitatief in beeld gebracht door Paul Azaceta. Hij tekent geen superhelden, maar mensen van vlees en bloed die hun angsten en problemen proberen te overwinnen. Die zich wapenen tegen het kwaad, en het proberen in te dijken. Wat meer dan eens emotionele scènes oplevert. De inkleuring is somber en donker, maar geeft een extra iets mee aan het verhaal. Men merkt zowel aan het scenario, als aan de tekeningen en inkleuring, dat men hier streeft naar een kwaliteitsproduct dat menig lezer zal bekoren. De strip verscheen in drie versies: twee verschillende softcoverversies, waarvan eentje in een beperkte oplage, met een andere cover en met opdruk: ‘Silvester Strips 25 jaar 1991 – 2016’ en een hardcover versie waarin opgenomen beide verschenen albums. Keuze genoeg dus! WG.