De werelden van Thorgal - De jonge jaren 4 Berserkers

Een van de vele spin-offs van de reeks Thorgal handelt over diens jeugdjaren. Dit deel is het vervolg en einde van het verhaal dat begon in deel 3 “Runa”.

Het Sumarblot, het feest ter ere van de goden waarop alle belangrijke stamhoofden zijn uitgenodigd, is op een drama uitgelopen en de berserkers hebben Aaricia meegenomen. Thorgal kan dit natuurlijk niet laten gebeuren en tracht de dochter van koning Gandalf uit de handen van dit ruwe volk te bevrijden. Een gevaarlijke tocht over zee met de andere kandidaat-echtgenoten van de jonge prinses moet ervoor zorgen dat de jonge bastaard zijn geliefde kan thuisbrengen. Of dat zal lukken, is helemaal niet zeker want bij de voorbije aanval bleken de overvallers over enorme kracht te beschikken en leken ze geen pijn te voelen.
Het risico met spin-offs van bestaande goede reeksen is dat het verhaal uitgemolken wordt en dat men niet genoeg inspiratie en spankracht vindt om de nieuwe verhalen op een voldoende hoog niveau te tillen. Ook vallen de auteurs nogal eens in herhaling. Maar, ik moet het toegeven: dit album kent die gebreken gelukkig niet! Het verhaal is boeiend en voelt heel geloofwaardig en origineel genoeg aan. Ook schotelt Yann ons enkele figuren voor die het verhaal smaak geven. Met de interactie tussen de kleurrijke personages zit het alleszins goed en ze zorgen ook voor enkele passende verrassingen in het verhaal..
Bovendien heeft de auteur zich duidelijk goed gedocumenteerd en verweeft typische vikingtermen en -gebeurtenissen in het geheel. Door de summiere uitleg die telkens gegeven wordt, verdwijnt de vaart niet uit het verhaal en dit album leest dan ook als een trein.

Surzhenko weet de sfeer uitstekend te vatten in levendige en uiterst gedetailleerde tekeningen. Zijn schilderachtige inkleuring maakt de plaatjes compleet en getuigt van heel wat vakmanschap. Laat je wel niet vangen door de cover die door Rosinski werd geschilderd, die is natuurlijk van een heel andere orde dan het binnenwerk.
Besluit: ik heb er nog geen minuut spijt van gehad dat ik deze reeks in huis haalde!