Angry Birds Movie Comics 1 Een nieuwe start

Enkele jaren geleden waren de Angry Birds hip en werd alles waar deze gevleugelde wezens opstonden een ongelooflijke hype. Voor wie deze fase in de geschiedenis gemist heeft: deze opvliegende vogels vormden de hoofdrollen in een computergame waarbij je door ze af te schieten met een katapult, het bolwerk van groene varkens moest vernietigen. Dit omdat deze laatsten hun eieren hadden gestolen.
Door het enorme succes kon het bedrijf achter deze franchise zich wel wat veroorloven. Kortfilmpjes werden gemaakt en uiteindelijk werd besloten een heuse langspeelfilm te creëren. Maar het maken van een (teken)film duurt wel even, wat mee de late komst verklaart van “Angry Birds - the movie” die binnen enkele dagen in première gaat in Nederlandse en Vlaamse cinema’s.

Samen met de film is er dus ook een nieuwe stripreeks (naast de eerdere albums: http://stripinfo.be/strip.php?reeks=24398) die zich afspeelt op hetzelfde eiland als de tekenfilm. Net als in die andere reeks bevat het album korte verhalen, hier 8 in totaal. De grappig bedoelde vertelsels hebben op ondergetekende niet steeds een positieve indruk achtergelaten. Volgens mij ontbreekt het in dit album aan een soort introductie van de personages. Natuurlijk zullen velen Red, Stella, Chuck en Terence wel kennen van de spelletjes, maar bij die mediavorm krijg je niet echt een band met de figuren en leer je geen karakters kennen. Kanttekening: dit album is gesitueerd in het universum van de film, dus misschien zal het bekijken ervan een iets anders perspectief bieden.
Maar er is meer: de immer chagrijnige Red maakt de boel er ook niet vrolijker op. Deze antipathieke vogel mist duidelijk een tegenpool waardoor voor mij een groot deel van de humor verloren gaat.

Maar goed, ik behoor dan ook niet tot het doelpubliek van deze uitgave. Kinderen hebben duidelijk een heel andere insteek als ze strips lezen. De herkenbaarheid van de figuren, gecombineerd met de onderbroekenhumor en slapstick, heeft van deze ‘Nieuwe start’ voor de kinderen en jongeren hier in huis wel het juiste effect gegenereerd en ik ben er, als ik ze bezig hoorde en zag tijdens het lezen, van overtuigd dat ook het volgende exemplaar wel z’n weg naar m’n boekenkast zal vinden.

Besluit: een exemplaar voor het jeugdige publiek dat bekend is met deze bijzondere vogels.