Recensie

Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin 4 Deel 4


In dit vierde deel van de bundeling zijn 2 verhalen opgenomen die Franquin midden jaren 50 maakte. In de reguliere reeks vormen zij het 9e en het 10e (gedeeltelijk) album.

Het schuilhol van het zeemonster is een klassiek avonturenverhaal. Onze helden willen deelnemen aan een wedstrijd waarvoor de Graaf een éénpersoonsduikboot moet ontwikkelen. Ze worden tegen gewerkt maar slagen er toch in de onderzeeër te laten functioneren. Bij het gebruik later worden weer avonturen beleefd met snode misdadigers als tegenstanders.

Zoals vaak bij Franquin is het mogelijk het geheel op te delen: het eerste deel speelt zich af in Rommelgem en omgeving, daarna trekt het gezelschap naar de Côte d'Azur. Hoe goed Franquin in staat is de sfeer van beide lokaties op te roepen wordt duidelijk door het contrast tussen het eerste en het allerlaatste plaatje van het verhaal.

http://p4.storage.canalblog.com/42/31/761447/55872321.jpg

Een oerbrabantse holle weg versus de kustweg langs de Middellandse Zee, type Grande Corniche. Franquin ontpopt zich eens te meer als bijzonder goede observator, waarna hij dit kan omzetten in duidelijke weergaves van een eigentijdse omgeving.

http://www.images-booknode.com/book_cover/2545/full/spirou-et-fantasio,-tome-9---le-repaire-de-la-murene-2544502.jpg

Zijn auto's en interieurs zijn om van te smullen, maar ook de weergave van de Franse kust en het onderzeese beeld zullen menig jongere hebben laten dromen. Niet vergeten dat in die tijd het maar weinigen gegeven was om deze kust ook daadwerkelijk te zien.

In het tweede verhaal, Het masker der stilte, volgen we Kwabbernoot die een reportage moet maken in Incognito City. Ook hier liggen misdadigers op de loer, die er niet voor terug schrikken om de kennis van de Graaf op het vlak van paddenstoelen te misbruiken.

In dit verhaal heeft Franquin zich voor de decors laten bij staan door Will. Dat merk je ook, als je het weet en erop begint te letten. De auto's van Will zijn bvb vaak wat minder hoog, zijn lijnvoering is ook anders.

http://www.stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/Robbedoes/Paginas/Marsupilami_10a.jpg

Maar wie ook wat getekend heeft, het blijven pareltjes van observatie uit het midden van de 20ste eeuw. Of het nu de kledij van de telefoniste of de architectuur in het straatbeeld is; of we letten op de meubels (zeker kijken naar pootjes van zetels of kasten!) of de kunstwerken (beelden in de stijl van Henry Moore; maar ook een op Picasso geïnspireerde wandversiering), alles evoceert het modernisme anno 1955.

En dan komt de perfectionist in Franquin ook tot uiting. Wanneer Kwabbernoot in bed ligt kan het niet anders of het kleine detail van het nachtlampje aan de wand bevestigd is een designstuk.

Deze integrale bundelt enkel het werk van Franquin. Hij was niet de bedenker van de figuur Robbedoes, maar heeft de reeks wel degelijk tot volle ontplooiing gebracht.
Naast de verhalen krijgen we ook telkens 3 pagina's achtergrondinformatie, gerelateerd aan het verhaal. Ook de publicatiegeschiedenis en de oorspronkelijk cover, weze het op klein formaat, wordt niet vergeten.

Op de rugzijde van de albums zal uiteindelijk de figuur van Robbedoes verschijnen, met erboven de handtekening van Franquin. Wie de volledige reeks aan de volle prijs in huis wil halen zal op het einde van de rit al vlot aan de €250 betaald hebben. Veel geld, zeker. Maar zijn prijs echt wel waard!



Dit is een officiële stripinfo.be recensie, geplaatst door een medewerker van ons team. stripinfo.be werkt samen met uitgevers om u deze recencies te brengen.