Lucky Luke door... 1 De moordenaar van Lucky Luke

In het jaar waarop men zeventig wordt, zomaar het loodje leggen vanaf de eerste pagina, vinden we niet meteen het ideale verjaardagscadeau voor stripheld Lucky Luke. Vertelt de legende niet, dat striphelden nooit ouder worden, ja zelfs onsterfelijk zijn? Hoe is het dan ooit zover kunnen komen met onze held? Via een flashback in het verleden, wordt dit raadsel, netjes uit de doeken gedaan. Eerlijkheidshalve moeten we, dit om de waarheid geen geweld aan te doen, wel degelijk aangeven, dat het hierbij niet gaat om een album uit de reguliere serie van Lucky Luke. Maar om een hommage, niet alleen bedoeld als eerbetoon aan Lucky Luke, maar eveneens aan zijn geestelijke vader Morris. Mooi in beeld gebracht door en op scenario van Matthieu Bonhomme. Die eerder al furore maakte met de strips: ‘Esteban’ (scenario en tekeningen) en: ‘De Heer der Dolende zielen’, ‘Omnivisibilis’ en ‘Texas Cowboys’, waarbij hij voor deze drie laatst opgesomde reeksen het tekenwerk verzorgde. In deze versie van Lucky Luke, begeeft onze held zich tijdens een regenachtige nacht richting Froggy Town. Een naargeestig goudzoekersstadje, waar gelukszoekers dagelijks wroeten in rivieren en in mijnen, om toch maar een zeldzaam klompje op te duikelen. Lucky Luke, en laten we vooral zijn paard Jolly Jumper niet vergeten willen in dit stadje slechts een korte tijd verblijven. Helaas voor hen, werd een tijdje terug de postkoets overvallen. Waarbij niet alleen het goud van de goudzoekers spoorloos verdween, maar waarbij er tot overmaat van ramp een dode viel. De notabelen van het dorp, die Lukes reputatie kennen, smeken hem letterlijk om hulp. Met als belangrijkste reden: zij vertrouwen de plaatselijke rechthandhavers, de beruchte broeders Bones, die de dienst uitmaken in Froggy Town, voor geen meter . Lucky Luke kan uiteraard de opdracht niet weigeren en samen met Doc Wednesday, een voormalig rechtshandhaver op zijn retour, stort hij zich in een levensgevaarlijk avontuur.

Matthieu Bonhomme weet de spirit van Morris in zijn Lucky Luke - uitvoering mooi weer te geven. Uiteraard zet hij de figuur wat naar zijn hand. Luke is iets of wat grimmiger, stoerder en afgelikter uitgetekend dan het origineel, maar dat kan de pret niet drukken. Toch is hij iets minder zelfbewust dan de originele Luke. Hij vertoont meer menselijke trekjes, ja, zijn hand gaat zelfs aan het beven, eens hij uitgedaagd wordt voor een beslissend duel. Tevens verzint Bonhomme een leuke running gag, die als een rode draad doorheen het verhaal loopt, omheen het niet meer roken van onze stripheld. Telkens deze ook maar even in de buurt van tabak of tabakswaren komt, wordt op een uitgekiende wijze hem het goedje ontfutseld. Het verhaal net als de tekeningen weten uitstekend te overtuigen. Persoonlijk vinden wij Bonhomme, de ideale kandidaat om een spin-off omheen Lucky Luke op poten te zetten. Heren uitgevers waar wacht u nog op? WG.