Angelique (Dany) 1 De geschiedenis heeft niet (altijd) veel om het lijf...

Ludivine, voor ons Nederlandstaligen, om één of andere reden omgedoopt tot Angelique, is een pronte studente met alle vormen en rondingen op de juiste plaats. Ze staat op het punt haar eindwerk te voltooien en samen met een vriend wil ze nog even het onderwerp doorlopen. Niet zomaar een saai onderwerp. Maar eentje over de invloed van seks en vrouwen in de geschiedenis. Waarin ze wil aantonen dat heel wat politieke beslissingen genomen werden in boudoirs, in bed of op hooizolders. Dit in aanwezigheid van courtisanes, hoertjes of prinsessen. Ze vind het jammer dat ze haar eindwerk niet kan toetsen aan de werkelijkheid. Als ze haar stick plugt in de computer, neemt een draaikolk, die opstijgt uit het scherm, haar mee voor een heuse trip door het verleden. En wat voor een trip! Te beginnen bij de Neanderthalers, die zoveel schoonheid niet kunnen bevatten. Wat te begrijpen valt, als je hun vrouwen van naderbij aanschouwt. Maar net zoals bij ons hedendaagse mannen, stijgt bij het aanschouwen van Angelique's pure natuur, het testosterongehalte van de Neanderthalers tot angstwekkende hoogtes. Zeker als onze vrouwtje er als kers op de taart nog een striptease bovenop doet . Gelukkig, kan ze net op tijd aan de grijpgrage tengels van onze voorvaders ontsnappen, via een sprong voorwaarts in de tijd. Bewerkstelligd door haar vriend in het heden, die haar capriolen met stijgende belangstelling volgt. Waaruit blijkt dat het eindwerk van Angelique niet zomaar op los zand gebouwd is. Uit om het even welk tijdstip van het verleden dat ze doorkruist, blijkt dat mannen maar aan één ding kunnen denken. Namelijk, hoe krijg ik deze jongedame zou snel mogelijk uit de kleren en in bed. Hierdoor, kunnen we Angelique meer dan eens, van top tot teen bewonderen in al haar glorie.

Ze schaamt zich nergens voor, voelt zich vrij en onbevangen. Ze huppelt doorheen de tijd, of het nu gaat om bekende personages zoals Julius Cesar, Molière, Napoleon of kunstschilder Toulouse Lautrec, allen mogen ze zich vergapen en soms wel eens vergrijpen aan haar weelderige vormen. Waarbij ze, zonder het zelfs te beseffen, flink wat aan de loop der geschiedenis veranderd. Het scenario van dit knotsgekke sexy avontuur ontsproot uit de koker van Erroc en Rodrigue. Men kan hun opzet vergelijken met een lang uitgesponnen verhaal uit de serie: ‘Rooie Oortjes’. Dit onder het motto: geschiedenis met een vleugje seks gaat er altijd wel in. Waarbij elke gelegenheid aangegrepen wordt, om ons juffertje dat de hoofdrol inpikt, in haar nakie te laten paraderen. Waardoor we de trip doorheen de geschiedenis op een ondeugende grappige en originele manier meebeleven Dit is nu eens echt een scenario, dat letterlijk en figuurlijk niets om het lijf heeft. De tekeningen van Dany, zijn als vanouds pure klasse. Hij weet als geen andere op originele manier de vrouwelijke anatomie in beeld te brengen. Met iets of wat overdreven vormen en contouren. Steeds gebracht op een grappige, nooit vulgaire wijze. Iets waarvoor zijn humoristische tekenstijl zich uitstekend leent. Men ziet tevens dat hij van een geintje houd, en heel wat plezier beleefde in het uittekenen van deze strip. De strip: ‘Angelique’, zal naar alle waarschijnlijkheid geen plaatsje veroveren in de top tien van 2016, maar is beslist uitstekend tijdloos amusement. WG.