Wonderball 1 De jager
2 Het spook

Wonderball is een nieuwe zesdelige politiereeks met pit van Silvester. Het verhaal is van de hand van Fred Duval en Jean-Pierre Pécau. Beide heren hebben apart al hun sporen verdiend als scenarist, maar werkten ook al samen voor de scenario’s van “uur U” en een album uit de reeks “man van het jaar”. Voor “uur U” was Colin Wilson (“de jonge jaren van Blueberry” en “Headshot”) ook een van de tekenaars en laat die nu net ook de potloden vasthouden voor deze Dirty Harry in stripvorm! Wonderball ligt eigenlijk in lijn met Headshot.

Was het toeval of niet dat Wilson in uur U een album tekende dat verband hield met de moord op een president? Want in het San Francisco van begin jaren tachtig wordt er een aanslag gepleegd. In 10 seconden knalt er iemand 9 mensen omver. Hij doet dit met een zeldzaam wapen, dat ook werd gebruikt voor de aanslag op JFK twintig jaar eerder. De dader legt de kogelhulzen neer in de vorm van de griekse letter alfa.
Spadaccini, wordt aangesteld om dit te onderzoeken. Hij was twintig jaar eerder getuige van de moord op JFK als lid van de secret service. Spadaccini is een keiharde flik die niet kijkt op een vuistslag meer om min. Men noemt hem de meest gestoorde flik van de stad. Toch heeft hij een bizarre bijnaam: wonderball! Hij heet zo naar de gelijknamige lekkernijen die hij constant eet. Wonderball zijn de Amerikaanse versie van onze kindersurprises, dus chocoldade met een verrassing in!
Maar het onderzoek breidt al snel uit als Wonder dieper graaft bij zijn vroegere collega’s. Zo zou Lee HArvey OSwald onder invloed van drugs zijn geweest om beter te schieten, hij zou zijn opgeleid door het collegium occulta, een katholieke groepering die zich tot doel heeft gesteld om de menselijke soort wil verbeteren om oorlog te vermijden. De groepering is machtig en gebruikt dan ook alle middelen om haar doel te bereiken en haar bestaan geheim te houden. Want per geslaagde proefpersoon zouden er 2 gevaarlijke criminelen uit het project ontstaan! Zoals de dader van de aanslag.

Dit is een reeks die heel erg filmisch is, veel actie, en veranderende camerastandpunten. Ze past dan ook perfect bij televisiereeksen als "the blacklist" of "blind spot", waar er naast gewone politiezaken een soort overkoepelend mysterie is met belangengroepen die hun tentakels overal uitspreiden.
Een aanrader dus, en het leuke is dat er naast de softcover versie ook een beperkte hardcoverversie is verschenen waarbij je ook een ex-libris krijgt!