Maxentius 1 De Nika-opstand

Maxentius is een nieuwe historische reeks die zich afspeelt in het Romeinse rijk. Het eerst deel verscheen vorig jaar al in het Frans, maar om een of andere reden werd het toen niet vertaald. Nu verschenen de eerste twee delen van deze reeks samen in het Nederlands.

In tegenstelling tot de meeste reeksen over Romeinen speelt het verhaal zich niet af in het keizerlijke Rome, maar in Constantinopel na 500. Het rijk is dan al een deel van zijn glorie kwijt en is al opgesplitst in verschillende rijken.
Keizer Justinianus houdt zijn volk in de hand door de beproefde recepten van “brood en spelen” en “verdeel en heers” toe te passen. Hij laat veel wedrennen organiseren, die door dezelfde teams worden beslecht. De groenen en de blauwen hebben elk hun schare fans, maar dit gaat verder dan alleen maar supporteren. Het verbind families en wijken, Het volk mort over nieuwe belastingen, dus een nieuwe wedren lijkt een goede afleiding, maar na een spectaculaire crash, die het gevolg van chantage lijkt te zijn slaat het vuur in de pan. De blauwen en groenen keren zich eerst tegen elkaar, maar kort daarna tegen de keizer! Maxentius is de hoofddierentemmer van de blauwen, Samen met zijn tijger probeert de situatie te ontmijnen. Hij heeft een speciale band met het hof en de keizerin Theodora. Hij is niet alleen met Anastasia, Theodora's zus getrouwd, ze hebben een band die verder gaat, maar daar komen we nog niets over te weten. Theodora is een echte femme fatale die zichzelf heeft opgewerkt en zich niet zonder slag of stoot zal overgeven!

Deze bloederige opstand heeft echt plaats gevonden en opgesmukt met een complot is het een ideaal decor voor Romain Sardou om zijn held te lanceren in een hectische periode. De tekeningen van de Spanjaard Rafael Duarte zijn minder dynamisch dan van zijn collega in Gloria Victis, maar toch kan hij ons soms verrassen met enkele pagina grote tekeningen of mooie bladspiegels.

Een leuk afgerond verhaal die toch nog genoeg mysteries op roept, want we kennen nog niet zoveel van de achtergrond van de Maxentius en Theodora, behalve de openingspagina’s over de ouders van Maxentius. Gelukkig kunnen we meteen deel twee vastgrijpen en leren we hen vlug beter kennen? Alex, Murena en Apostata hebben er een concurrent bij!