De verpleegster 1 De verpleegster

Los Angeles, Californië Al sinds zijn geboorte heeft de gehandicapte Toby medische hulp nodig. Zijn misvormde lichaam doet hem pijn, en hij kan zich uitsluitend voortbewegen via een rolstoel. Toch is er naar verluidt een geheim laboratorium, geleid door een farmaceutisch bedrijf, dat een oplossing kan bieden voor al zijn lichamelijke problemen. Wegens drukke activiteiten kan zijn vader hem echter niet vergezellen. Mede hierdoor huurt hij Theresa, een knappe jonge verpleegster in, die alvorens in dienst te treden, een geheimhoudingsverklaring moet ondertekenen.

Waarna ze met Toby per vliegtuig afreist naar hun bestemming. Een vlucht die hen voert naar een Russische legerbasis, waarna ze hun reis verder zetten per auto. Tijdens deze trip ontwaren ze een brandend voertuig langsheen de kant van de weg, doch hun chauffeur weigert hulp te bieden. Gelukkig wist de bestuurder aan de vlammen te ontkomen, en komt hij ongeveer gelijktijdig met ons duo, aan bij de kliniek. Waar men echter weigert om de man, omwille van veiligheidsredenen, op te nemen. Dank zij het kordate optreden van Theresa, wordt hij toch opgenomen voor verzorging. Eens Theresa de kliniek verder verkent, ontdekt ze dat er heel wat ongewone dingen plaatsvinden, in dit experimentele ziekenhuis. Haar vermoeden wordt bevestigd, als ze tijdens een nachtelijke trip, allerlei vreemde wezens ontdekt, die zich transformeren tot de meest gruwelijke mutaties. Mutaties gevormd, door een vreemde, met telepathische krachten behepte verpleegster, die via een door haar uitgedachte therapie, door de wetenschap opgegeven patiënten kan genezen. Eens ze verworden zijn tot mutant, worden ze via een soort van incubatie omgevormd tot nieuwe mensen, zonder ook maar één medisch mankement. Een omstreden therapie, waaraan de in het begin van ons verhaal opduikende bestuurder, een einde wil maken. Als hij letterlijk en figuurlijk het verhaal aan flarden schiet, breekt in de kliniek de hel los. Hoe zal het Theresa, Toby en de andere patiënten vergaan? En zal de doorgedraaide man, zijn zichzelf opgelegde raid kunnen uitvoeren?

Tekenaar en scenarist Zalo Mendizabal, met als pseudoniem Zalozabal (‘Slum Nation’, ‘Grunge Genetica’) ontwierp voor deze strip een waanzinnig scenario. Waarbij men als lezer meer dan eens op het verkeerde been wordt gezet. Het verhaal start oorspronkelijk als een gewoon doorsnee avontuur, maar onze scenarist laat het al snel diverse plotwendingen ondergaan. Waarvoor hij zowel de kaart trekt van horror, fantasy als sciencefiction. Hij weet vakkundig al deze genres en hun verhaallijnen met elkaar te verbinden, zonder dat het ook maar één moment stoort. Hierdoor vallen we van de ene verrassing in de andere en belanden de hoofdpersonen uit de strip in de meest krankzinnige situaties. Ieder normaal denkend mens zou al gillend en met de armen zwaaiend boven het het hoofd, al snel het pand verlaten. Niet zo onze helden, het lijkt net of het gevaar hen niet deert, of het de dood normaalste zaak van de wereld is dat er geschoten, gemanipuleerd, geëxperimenteerd en gemoord wordt. Het geheel wordt mooi in de verf gezet met eigenzinnige, expressieve soms iets of wat ontoegankelijke tekeningen.

Bij alle hoofd- en bijfiguren wijkt hun anatomie af van ons gewone stervelingen. Ze hebben lange armen, voluptueuse borsten gedragen door een schriel lichaam, forse kinnebakken, priemende haast hypnotiserende ogen of ze vertonen nog meerdere vreemde afwijkingen die men nergens in een medisch handboek terugvind. Niet iedereen zal van deze tekenstijl houden, maar een strip is nu eenmaal meer dan tekeningen alleen. Laat je meevoeren op een donkere en sombere reis waaraan zelfs je ergste nachtmerrie niet kan tippen. WG