Berentand 4 Amerika bomber

New York, begin mei 1945, een mysterieus, revolutionair Duits vliegtuig dropt een bom boven de stad. Niet zomaar een bom, maar een atoombom. Na de inslag op een appartementsblok, verlicht een helse, alles vernietigende gloed de omgeving. Honderdduizenden mensen vinden de dood, de stad is nog slechts een rokende ruïne.

Net op dat ogenblik ontwaakt Werner uit zijn coma. Tot zijn verbazing heeft hij het bombardement van de Amerikanen op de geheime basis van Kahla, ergens in Thüringen overleeft (album 3). Nog maar net bij zijn positieven gekomen, wordt hij verzocht zich te melden bij flugkapitän Hannah Reitsch. Zij heeft net als hij, als bij wonder, de raid overleeft. Werner vreest het ergste, nu dat Hannah weet, dat hij als Amerikaan infiltreerde in de Duitse luchtmacht. Met als opdracht haar te doden. Toch krijgt hij het niet over zijn hart, om haar om te brengen. Samen vatten ze een vliegtocht aan naar Polen, met als bestemming kasteel Fürstenstein. Een tocht die bijna dramatisch afloopt. Zeker als Werner ontdekt dat Hanna nog steeds New York wil bombarderen. Zelfs al staat het Derde Rijk aan de rand van de afgrond, wil ze deze, haar door Hitler opgelegde laatste operatie, nog uitvoeren. De plichtbewuste Werner verplicht haar een noodlanding te ondernemen, waarbij ons duo crasht in een boom. Beiden zijn buiten bewustzijn, maar de geur van hun bloed lokt een beer.

Gelukkig weten ze te ontsnappen aan zijn klauwen, dit dank zij naderbij snellende soldaten die naar hen op zoek waren. Eens aangekomen in het kasteel maken ze al snel kennis met de Silbervogel die gemonteerd wordt in een werkplaats onder het kasteel. Het is een intercontinentale bommenwerper, die vijf maal sneller vliegt dan het geluid. En die zo hoog kan vliegen dat men hem nooit met conventionele wapens kan neerhalen. Het werd nog aan geen enkele testvlucht onderworpen, daar het toch slecht één reis zal maken. Vraag is alleen wanneer de vlucht zal doorgaan. Los van dit alles starten de Amerikanen operatie Alsos op. Een operatie met als doel, zoveel mogelijk Duitse geleerden en ingenieurs op te pakken, en deze naar Amerika te voeren. Een operatie die uiterst snel uitgevoerd moet worden vooraleer de Engelsen en de Fransen doorhebben wat de Amerikanen uitspoken. En laat nu net op het eigenste ogenblik de Russen éénzelfde operatie opzetten. Waarbij dictator Stalin er niet voor terugdeinst om de GRU en de NKGB terzijde te schuiven en zijn zoon Vasily Djugashvilli op het voorplan schuift. Er staat ons naar alle waarschijnlijkheid nog heel wat te gebeuren in de twee nog volgende albums van deze nieuwe tweede cyclus.

Scenarist Yann weet de lezer telkens opnieuw te verrassen. Hij maakt in dit album veel minder gebruik van flashbacks met betrekking tot de jeugd van Hannah, Werner en Max. Dit komt het verhaal ten goede, waardoor er meer vaart zit in het geheel. Terloops voegt Yann historisch correcte informatie toe en zet hij treffend de onderlinge vetes tussen de eigen geallieerde troepen en de Russen mooi in het zonnetje. Hij weet tevens de persoonlijkheden van de hoofdfiguren mooi uit te tekenen. Vooral de relatie tussen Hannah en Werner wordt verder uitgesponnen. Tekenaar Alain Harriet zet net zoals in de vorige albums zijn beste beentje voor. Hij weet het scenario indrukwekkend tot leven te brengen. Hij tekent waarheidsgetrouw, waardoor het verhaal authentiek overkomt. Hij tekent alles tegen een historische achtergrond, die bijna onmerkbaar plaats ruimt om de relatie tussen Werner en Hannah verder uit te diepen. ‘Berentand’, is beslist een topper in zijn genre. WG.