Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin 3 Deel 3

Robbedoes en Kwabbernoot is een reeks van bundelingen van alle avonturen die door Franquin zijn getekend. Alle avonturen zijn herletterd en opnieuw ingekleurd. Zeker voor de lettering is dit een enorme verbetering. Daarnaast wordt ieder avontuur voorafgegaan door een dossiertje van een viertal pagina’s over het specifieke album.
Als je alle albums samen zet krijg je een tekening op de rug.

De “dictator en de paddestoel” is geschreven door Maurice Rosy, doordat Franquin toen minder tijd had.
In het begin van het verhaal gaan Robbedoes en Kwabbernoot naar Rommelgem omdat de Graaf een nieuw serum uit een paddestoel heeft getrokken. Het zogenaamde “Metomol” maakt alle metaal elastisch als het er op wordt beneveld! Dit zorgt voor een hilarische achtervolging in Rommelgem als de Marsupilami met een verstuiver vol Metomol uit het domein van de graaf ontsnapt en een ravage aanricht in Rommelgem!
Daarop besluiten Robbedoes en Kwabbernoot om het diertje terug te brengen naar de jungle van Palombië. Daar heeft Wiebeling, de kwaadaardige neef van Kwabbernoot echter een militaire dictatuur gevestigd. Hij wil zijn macht uitbreiden door een buurland aan te vallen. Robbedoes en Kwabbernoot laten uitschijnen dat ze Wiebeling willen helpen, maar zoeken ondertussen koortsachtig naar een oplossing om een oorlog te vermijden.
Het is opvallend dat de naam van dictator Wiebeling bij de nieuwe lettering is veranderd van Zantas naar Wiblas. Eigenlijk sluit dit nu beter aan met de Nederlandse naam van Wiebeling. In het Frans heet hij Zantafio, vandaar Zantas!

“Pas op, Kwabbernoot” is een heel ander verhaal. Het gaat meer de psychologische toer op. Kwabbernoot is boos en nerveus nadat hij zijn job bij Humoradio verloor. Dit leidt tot ruzie met Robbedoes. Na een overval op een juwelier lijkt Kwabbernoot de dader te zijn, als hij dan later ook nog eens live op de televisie een andere diefstal pleegt lijkt het hek van de dam. Robbedoes kan haast niet geloven dat zijn vriend tot zoiets in staat is, maar de feiten lijken tegen hem te spreken. Kwabbernoot houdt vol dat er sprake moet zijn van een persoonswissel, maar lijkt alleen te staan met zijn mening. Als Robbedoes toch op onderzoek uittrekt lijkt hij een spoor te vinden dat Kwabbernoot vrij pleit, maar voor hij iets kan bewijzen slaat de dader hem neer en trekt er met de bewijzen tussenuit. Als Robbedoes de achtervolging wil inzetten helpt hij zo de ondergedoken Kwabbernoot aan de politie ontsnappen. Een latere poging om uit de handen van de politie te blijven leidt tot een hilarische koersscène!

Alhoewel beide verhalen dus een serieuze insteek hebben (anti-militarisme en een psychologische thriller) worden ze door Franquin gul gelardeerd met humor en elk verhaal heeft dan ook een fantastische grappige scène die jaren na datum nog steeds werkt en het meeste bij blijft!
Eigenlijk is het jammer dat er geen integrale van de volledige reeks is gepland in plaats van alleen maar de verhalen van Franquin. Want ook onder de verhalen van Fournier of Tome & Janry zitten er klassiekers waarvan ik ook wel wat meer achtergrond info zou willen vernemen!