Op missie 2 Deel 2

Strip 2000, de grootste Nederlandse uitgever van humorstrips, maakt af en toe even een zijsprongetje. Dit met de serie: ‘Op Missie’, een realistische serie gecreëerd op initiatief van: ‘Nationaal Comité Veteranendag. Een Nederlandse vereniging, die in 2005 opgericht werd als eerbetoon aan hen, die zich ingezet hebben, of zich nog steeds inzetten, in dienst van de vrede. Elk jaar op de laatste zaterdag van juni drukt Nederland tijdens de Nederlandse Veteranendag, zijn waardering en respect uit voor hen die gediend hebben voor vrede en veiligheid.

Als blijvende hulde, aan deze veteranen uit het heden en verleden, worden in dit album, gevuld met kortverhalen, en verschenen in vijf edities, met vijf van elkaar verschillende covers, deze veteranen in het zonnetje gezet. Ondanks het feit dat er vijf verschillende edities verschenen op de markt, met telkens dezelfde inhoud, werkten er toch zes tekenaars mee aan deze uitgave . Eentje, met name Jules Calis, werkte de in dit album opgenomen strip: ‘Nederlandse Veteranen’ uit. Het mooie, van deze zes in het album opgenomen strips, is dat er niet volop de kaart getrokken werd, voor alleen maar bekende Nederlandse tekenaars. Het is een mooie mix tussen bekende en minder bekende auteurs. We zetten ze even voor u op een rij. Na de reeds eerder genoemde Jules Calis werd geopteerd voor Dace Sietina, Marcel Ruijters, Floor de Goede, Rob van Barneveld en Emma Ringelding. Een mooi initiatief, waardoor de lezer geconfronteerd wordt met een verscheidenheid aan tekenstijlen.

De diverse verhalen voeren ons mee langs historische tijdlijnen uit het verre verleden, een niet zo ver verleden, ja zelfs tot op heden. Van Eritrea (2000 – 2003) naar Kosovo (1999) en Sierra Leone (1940 – 1945) of Pakistan (2005) met als eindstation Mali (2014 – heden) De kortverhalen werden gebaseerd op de belevenissen van veteranen: Willem Riepma, Henk Jan Kuin, Ernst Schot, Antoinette van de Ven en Dennis Stoppelenburg, die aan deze diverse acties deelnamen. Met deze verhalen worden niet alleen de veteranen in de bloemetjes gezet, maar tevens de missies en de werking van de Nederlandse strijdkrachten. Het eerste deel van: ‘Op Missie’ verscheen in 2014 en werd eveneens gemaakt in opdracht van het: ‘Nationaal Comité Veteranendag’. Deze uitgave verscheen toen zomaar eventjes in een editie met tien verschillende covers. Wie onder ons, heeft alle vijftien edities aangekocht? WG.