Space gangsters 1 Waterpret

Doorheen de loop der jaren zagen heel wat uitgeverijen het levenslicht. Waaronder: ‘Arcadia’, Bonte, Scratch Books, Hauwaerts,... die al dan niet met wisselend succes de stripmarkt proberen te veroveren. Een aantal gingen, ondanks hun toch wel mooie aanbod, kopje onder, waaronder: ‘Talent’, ‘Beedee’, ‘De Gulden Engel’, ‘De Spiegel’… In het toch al versnipperde striplandschap duikt nu ook nog: ‘Mediageuzen’ op. Een uitgeverij die zich vooral toelegt op strips gevuld met vrouwelijke helden, met als uitzondering die de regel bevestigd, de strip: ‘Mosselen om half twee’. Niet direct de grootste aanrader in hun fonds. Maar wie ben ik om te beslissen wat de goedkeuring, of afkeuring van het striplezend publiek kan wegdragen. Laten we onze blik richten op: Space Gangsters’, een nieuwe serie die bovenstaande uitgeverij aanbied.

Onze blauwe planeet, ook wel aarde genoemd, blijkt in een verre toekomst enorm vervuild en nog amper bewoonbaar. Er is zo goed als geen controle, door de bevoegde ordediensten. Waardoor de aarde een ideale uitvalsbasis is voor allerlei vormen van misdaad en illegale handel. Te midden van dit alles vinden we Joanna. Die tijdens haar jeugd al bekend stond als een buitenbeentje in het weeshuis, waar ze samen met haar zus Penelope werd ondergebracht. Ondertussen zijn ze beiden volwassen, en is Joanna uitgegroeid tot een geperfectioneerde huurmoordenaar en verdiend Penelope haar dagelijkse brood met smokkelen. Het contact tussen beide zussen is verwaterd en ze spreken elkaar uitsluitend via de webcam. En zoals het erop lijkt zit er voor de toekomst niet echt verbetering in hun relatie. Tot Joanna plots het bericht ontvangt dat haar zus crashte op de gekoloniseerde maan IO. Een satelliet van Jupiter, maar door de kolonisatie en het veranderen van de zwaartekracht, intussen verworden tot een enorme ijsklomp. Hier gaat Joanna, tegen haar zin en met gevaar voor haar eigen leven, op zoek naar haar zus en naar een kostbaar voorwerp. Al snel ontdekt onze heldin dat niet haar zus crashte, maar een haar onbekend iemand. Als puntje bij paaltje komt, blijkt dat de ganse operatie is opgezet door haar zus, die levend en wel vanuit de verte haar vorderingen gadesloeg. Dit omdat ze niet van plan was om haar vel te riskeren op deze ijsklomp. Zeker niet als men weet, dat ze het geheimzinnige voorwerp heeft ontvreemd van ‘Atka’ een criminele organisatie. Joanna, gaat bij het aanhoren van dit alles, over de rooie en besluit wraak te nemen op haar zus.

Het scenario en de tekeningen zijn van de hand van Julien Motteler. Hij brengt ons een rechttoe, rechtaan sciencefiction verhaal, waarbij de tweestrijd tussen de twee zussen mooi in de verf wordt gezet. Waarbij de ene zus (Joanna) zoveel mogelijk probeert uit het vaarwater van de andere te blijven. Maar uiteindelijk, zoals het zussen betaamt, slaan ze uiteindelijk toch de handen in elkaar. Maar eer het zover is, doen ze elkaar nog flink de duvel aan. De tekeningen ogen prima, en liefhebbers van sciencefiction met manga en comics toestanden, kunnen aan dit album hun hartje ophalen. We worden meegevoerd naar onherbergzame planeten en een donkere schier eindeloze ruimte, waar doorgedraaide robots de dienst uitmaken. Waarbij technologische ruimteschepen het ideale vervoermiddel zijn en die zich voortbewegen tussen ons onbekende sterren en planeten. Met als afsluiter een hyperdrive, die de weg opent naar nieuwe avonturen. WG.