De strijd om het vuur 3 Door de watergebieden

In een tijdperk ver voor onze jaartelling ontmoeten we Naoh, Nam en Gaw. Ze bevinden zich ver van hun stam op zoek naar vuur. Iets wat wij ons heden ten dage nauwelijks kunnen voorstellen. We hoeven slechts een aansteker aan te knippen of een lucifer af te strijken en het zaakje is gepiept. Een luxe die onze verre voorouders zich helaas niet konden veroorloven. Voor hen is vuur levensbelangrijk, het verschaft hen warmte, houd wilde dieren op afstand en het laat hen toe om eten te bereiden.

Eens ze eindelijk in het bezit van het vuur zijn, dat ze ontvreemden aan de Kzamms, een stam van menseneters, vangt ons trio hoopvol de terugtocht naar hun stam aan. Helaas nieuwe gevaren doorkruisen hun pad. In dit derde en meteen afsluitende verhaal, worden ze achtervolgd door een woeste horde rode dwergen. Waarom, is hen een raadsel. In de prehistorie is het nu eenmaal doden of gedood worden. Zonder ook maar enig mededogen wordt ons drietal, vergezeld door de man zonder schouders, die door Naoh gered werd van vijandelijke speren, naar een ver uitstekende rots gedreven. Ze zitten als ratten in de val. Slechts een hoog opflakkerend vuur scheid hen van hun vijanden. Tot plots uit een nabijgelegen bos, de stamgenoten van de man zonder schouders opduiken. Er ontbrand een woest en gewelddadig gevecht, waarbij aan beide zijden slachtoffers bij bosjes vallen. Ondanks hun kranig verzet, dringen de rode dwergen steeds verder door. Tot Noah, overmand door woede, als een stormram de gelederen doorbreekt, en de leider der dwergen, simpelweg het hoofd inslaat. De horde dwergen staakt meteen de strijd, en slaat in grote wanorde op de vlucht. Onze vrienden sluiten zich aan bij de stam, die hen zal begeleiden tot aan de rand van het grote woud. Waarbij ze ontdekken, dat hun tocht naar het vuur, heel wat anders had kunnen verlopen. Deze stam heeft er kennis van, dat men door het tegen elkaar slaan van een silex- of pyrietsteen, vonken doet ontstaan. Waardoor men overal waar men ook maar wil, vuur kan aansteken. Eens ze dit ontdekken kunnen ze niet snel genoeg huiswaarts keren. Na het afscheid van hun vrienden, moeten ze met hun drieën opnieuw optornen tegen de onherbergzame en wrede natuur, bevolkt met agressieve dieren, waaronder leeuwen, beren, wolven… Maar geen wreder dier dan de mens.

Eens ze het Grote Moeras bereiken, de habitat van hun stam, worden ze opgewacht door Aghoo-de-behaarde en zijn broers, die nog een appeltje te schillen hebben met Naoh, Nam en Gaw. Zal er dan nooit een einde komen aan al dit geweld, en zullen ze ooit in vrede kunnen leven met hun stamgenoten? Het scenario van deze strip is gebaseerd op de in 1911 door J,-H Rosny Aine geschreven roman: ‘La Guerre du Feu’. De bewerking van het boek naar een stripversie berust in handen van Emmanuel Rodier, tevens de tekenaar van de strip. Hij voert ons mee langs schier eindeloze horizonten. Waar tot aan de einder reikende vlaktes doorsneden worden door snel stromende rivieren en verre rotsplateaus die schijnbaar tot aan de wolken reiken. Een wereld waarop de mens nog niet zijn stempel heeft gedrukt. Waar hij leeft in de relatieve veiligheid van zijn stam waardoor hij zich beschermd waant tegen de natuurelementen en wilde dieren. Maar waar een simpel iets als het ontbreken van vuur hen aan de rand der wanhoop brengt en de stam met uitsterven bedreigd.

Het verhaal is tevens een ode aan het groepsgevoel en innige verbondenheid tot in de dood. Het geheel is een volwassen traditioneel verhaal zonder al teveel poeha en blablafiguren. Mooi uitgevoerd in verzorgde tekeningen met levensechte figuren. Vooral de uitgetekende dieren zijn een klasse apart, Rodier weet ze te betrekken bij het verhaal. Bied een unieke kijk op hoe mens en dier eventueel in harmonie kunnen samenleven. Iets wat we ook al eerder terugvonden in prehistorische strips als Toenga en Rahan. Maar dit is hoger gegrepen, er wordt met deze verhalen gemikt op een meer volwassen publiek via een modernere aanpak. Rodier is uitstekend geslaagd in zijn taak om een boek om te vormen naar een kleurige lezenswaardige strip. WG.