Tex Willer (Classics Hum!) 5 De bushwackers van Missouri

Door de enorme toevloed aan strips in juni, zagen we even door het bos de bomen niet meer. Hierdoor dreigden een aantal, toch wel uitstekende strips, door de mazen van het net te glippen. Een van deze strips is Tex Willer, een uitgave van de Nederlandse uitgeverij: ‘Hum’. Van deze held verscheen midden juni de 228 pagina’s tellende turf: ‘De Bushwackers van Missouri’.

Een verhaal niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar gebaseerd op historische feiten, dat zich afspeelt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog. Waar, zoals iedereen waarschijnlijk wel weet, de strijd draaide tussen het Noorden, dat de slavenhandel wilde afschaffen, en het Zuiden dat nu net de uitbuiting van de slaven wilde behouden. Niet alleen de reguliere troepen van beide tegenstanders stonden lijnrecht tegenover elkaar. Er opereerden eveneens burgertroepen, onder bevel en toezicht van de legerleiding. Zij het niet dat deze troepen, samengesteld uit lui van allerlei slag, gewoon hun laars lapten aan ieder bevel. Ze gingen gewoon hun gang, en waren veelal uit op persoonlijk gewin, waarbij ze meermaals de grens tussen goed en kwaad ruimschoots overtraden. Aan de Zuidelijke kant treffen we de beruchte Bushwackers aan, en aan de Noordelijke zijde de al even befaamde Jayhawkers. Het verhaal neemt een aanvang na de burgeroorlog. Als een groepje ongeregeld samengesteld uit rapaille van de twee bovenstaande partijen, het stadje Glendale overvalt. Het wordt een korte uitstekend uitgekiende raid op het stadje. Waarbij doden en gewonden te betreuren zijn. Een vriend van onze held, met name Stacy Robbins roept de hulp in van Tex. Samen met zijn vrienden Kit Carson, Tijger, een Navajo-indiaan en zijn zoon Kit, trekken ze het avontuur tegemoet. Deze kompanen van Willer, die niet weten waarom hun vriend spoorslags afreist naar Glendale, worden net als wij, via een breed uitgesponnen flashback, op de hoogte gebracht.

Waaruit blijkt dat Tex infiltreerde in de bende Jayhawkers van kapitein Jude West. Een man die zijn boekje meermaals flink te buiten gaat. God nog gebod erkent, zijn tegenstanders en diegenen die hun rijkdom niet met hem willen delen, genadeloos over de kling jaagt, zonder enige vorm van proces. In dit broeinest waar haat en geweld op onschuldige burgers overheersen, begeeft Tex zich samen met zijn toenmalige compagnon Damned Dick. Meer dan eens, maken onze twee vrienden, de gruwelen die deze losgeslagen bende aanricht mee. Ingrijpen zit er echter niet in, ze mogen onder geen beding de hen door generaal Grant opgelegde opdracht in gevaar brengen. Als ons duo dan toch door de mand valt, grijpt Tex meteen in. Hij arresteert kapitein West, weet verdeeldheid te zaaien bij zijn volgelingen. Waarna zoals verwacht, een onderlinge strijd tussen de Jayhawkers uitbreekt. Gelukkig kunnen ze samen met luitenant Stacey Robbins, die overliep naar Tex, de gemoederen bedaren. Jude West en een aantal getrouwen weten echter te ontsnappen. En laat nu net deze spoken uit het verleden, na de burgeroorlog opnieuw opduiken in het stadje, dit om enkele rekeningen te vereffenen met de bewoners. Het is opnieuw aan Tex en zijn vrienden om het geweld een halt toe te roepen.

Tex Willer is naar alle waarschijnlijkheid één der langst lopende westerns in de stripwereld. Hij zag voor het eerst het daglicht in Italië op 30 september 1948. Uitgedacht door scenarist Gian Luigi Bonelli en uitgetekend door Aurelio Galeppin. Ondertussen hebben diverse tekenaars en scenaristen hun eigen interpretatie toegevoegd aan deze bijna mythische figuur. Waarbij de tekenaars en scenaristen bijna steeds uitgegaan van een historisch feit, waaromheen een fictief verhaal wordt verteld. Hierdoor ontstonden verhalen die chronologisch niets met elkaar te maken hebben. Die zich afspelen, voor de burgeroorlog, tijdens, of na de oorlog. Waarin Tex steeds als ordehandhaver optreed, dit in samenwerking met een aantal vrienden. Het verhaal in dit album verveelt, ondanks zijn lengte, geen ogenblik, en bestaat uit puur en onversneden avontuur. WG.