De legendariërs 5 Verloren liefde

Na het inlassen van een pauze van plusminus twee jaar, duikt een gloednieuwe strip van : ‘De Legendariërs’ op in de stripspeciaalzaken. De Legendariërs zijn vijf nobele, strijdvaardige en intelligente helden, die steeds paraat staan om onrecht en kwade machten te bestrijden. Dat dit af en toe wel eens uit de hand kan lopen, werd in het verleden reeds bevestigd. Dit tijdens hun laatste gevecht met Darknell, de Zwarte tovenaar, waarbij ze getroffen werden door een absurde vervloeking. Alle bewoners van Alysia, met inbegrip van ons vijftal kregen hierdoor hun fris, jong en jeugdig uiterlijk terug.

Iets wat niet echt naar de zin is van familie, vrienden, kennissen en de andere gedupeerde bewoners. Ons vijftal wordt na hun overwinning op tovenaar Darknell, niet met open armen ontvangen. Erger nog, ze worden verguisd en uitgespuwd door de bevolking. Waardoor ze besluiten een queeste te ondernemen om de ban van de vloek te breken. Een niet echt makkelijke opdracht, die hen op de meest vreemde plaatsen op Alysia brengt. Tot er tijdens het uitvoeren van een opdracht, waarbij ze op het punt staan een zeemonster om te brengen dat een vissersdorp terroriseert, er plots een oude bekende van Jadina opduikt. Namelijk prins Halan, de verloofde van prinses Jadina. Ex-verloofde zoals al snel blijkt, Halan werd namelijk gedumpt door Jadina op hun trouwdag. Halan echter is niet komen opdagen om oude vetes uit te vechten, maar om de hulp van ons vijftal in te roepen. Twee maanden terug werd er opnieuw licht gezien op de rotsen van het Shiar-gebergte, meer bepaald in de ruïnes van van Casthell, waarna er plots een abnormale hoge concentratie van magie werd opgevangen. Is tovenaar Darknell opnieuw opgedoken buiten medeweten van onze vrienden? Of is er een nieuw boosaardig wezen opgedoken uit het niets? Als prins Halan besluit, om zich samen met Gruizel, Daniël, Razz, Jadina en Shimy in een nieuw avontuur te storten, wordt al snel de groepssfeer vergiftigd. Dit vooral door de concurrentie tussen Halan en Daniël, die het echt te bont maken, elkaar het licht in de ogen niet gunnen, en strijden om de liefde van Jadina. Wat meer dan eens zal leiden tot pijnlijke situaties en emotionele toestanden.

Maar is Halan wel diegene zoals hij zich voordoet? Tekenaar en scenarist Patrick Sobral richt zich via deze reeks tot een jong publiek. Maar weet het scenario en de tekeningen zo uit te werken dat het zeker en vast, jong en oud zal kunnen bekoren. Het verhaal lijkt simplistisch van opzet, maar is pure mangafantasy, maar dan wel fantasy van het betere genre. Het zit boordevol humor en absurde toestanden, bevat actie, magie en onversneden avontuur. Laten we zeker niet de visuele effecten en de spetterende dialogen uit het oog verliezen. De karakters van de hoofdrolspelers zijn degelijk onderbouwd. Ze vertonen emoties van liefde, haat, droefheid, kortom niets menselijks is hen vreemd.

De tekeningen sluiten nauw aan bij het scenario. Ze voeren ons mee naar een imaginaire wereld, waar goed en kwaad het meermaals met elkaar aan de stok krijgen. Vooral de vete tussen Daniël en Halan komt mooi uit de verf, en levert meer dans eens uiterst vermakelijke situaties op. Alhoewel de albums in elkaar overlopen, kunnen ze perfect apart gelezen worden. Er is nog wel heel wat werk aan de winkel voor uitgeverij Silvester. In het Frans verscheen er met de regelmaat van een klok bijna jaarlijks een album, waardoor we ondertussen hier al aan achttien albums albums zitten. Een fikse inhaalbeweging zou dus mooi zijn. Wij kijken er alvast naar uit. WG.