Urbanus 170 Oedipussy

De titel van dit album zegt al vrij veel over de inhoud. Tenminste als je weet wat het oedipuscomplex is (maar dat is bij het volwassen publiek waarschijnlijk niet echt een probleem; of de doelgroep op de hoogte is, betwijfel ik). Enfin, even ter opfrissing citeren uit Wikipedia: “Het oedipuscomplex is een psychoanalytisch concept, vanaf 1897 ontwikkeld door de Weense psychiater Sigmund Freud, waarbij het kind een door seksualiteit bepaalde instinctieve erotische binding ontwikkelt voor de ouder van het tegenovergestelde geslacht en de andere ouder als concurrent ziet. Het Oedipuscomplex ontwikkelt zich volgens Freud het sterkst bij jongens, die zich dan dus aangetrokken zouden voelen tot de moeder en hun vader als rivaal beschouwen.”
Uit de doeken doen dat het Urbanus is die verliefd is op z’n moeder lijkt me overbodig. Wie de vorige telg in deze reeks niet gelezen heeft, mist echter wel een substantieel gegeven, namelijk het feit dat Eufrazies hersenen in een nieuw, jeugdig lichaam werden getransplanteerd. Dit tot grote vreugde van Cesar. Urbanus, die nog niet op de hoogte is, heeft meer bedenkingen en tracht koste wat het kost de liefde van de blonde deerne voor zich te winnen. De zwangerschap van Eufrasie zorgt nog voor een extra dimensie aan het geheel.
Gewoontegetrouw bewandelen Urbanus en Linthout weer alle paden der verderf. Naakscènes, handtastelijkheden en alcohol zijn gewone kost geworden. Dit tot groot jolijt van de enorme schare (eerder jeugdige) fans. Logica moet je zeker niet verwachten. Verschillende ver uit elkaar liggende verhaallijnen die een normaal mens nooit zou kunnen combineren, des te meer. Zonder twijfel beleefden beide auteurs massa’s plezier aan het creëren van dit album.
Kortom: als je van dit soort humor houdt, zit je goed met dit album.

De tekeningen van Linthout sluiten perfect aan bij het verhaal. Ze zijn eveneens absurd en nemen het niet steeds even nauw met de correctheid. Perspectief en verhoudingen moeten niet kloppen als het niet past in het plaatje (en dat mag je gerust ook letterlijk nemen).

Besluit: educatief? Nee! Opvoedkundig? Nee! Zedig? Nee! Moraliserend? Nee! Origineel? Ja! Plezant? Ja!