Felina 1 Felina

Marie-Madeleine is de dochter van een non en een revolutionair die in een weeshuis beland. Door haar onstuimige karakter wordt ze nooit geadopteerd. Als ze besluit weg te lopen komt ze bij een circus waar de dompteur net is dood gebeten door een panter. Als blijkt dat Marie-Madeleine goed met de panters over weg kan wordt ze zijn plaatsvervanger. Al snel krijgt ze de bijnaam Felina. Als ze verliefd wordt op de rijke Wilbur Kholderup raakt ze verwikkeld in een strijd tegen de sekte Kris.

Het intrigerende verhaal is van Victor Mora. Hij begon in 1956 onder het pseudonym Victor Alcazar te schrijven. In 1969 begon hij Dani Futuro verhalen te schrijven. In de jaren 70 begon hij voor tijdschriften als Pif Gadget en Pilote te schrijven en in 1979 schreef hij, onder het pseudonym Victor Mora, dit album. Later werk van hem zijn o.a. ‘De Steel Angels’ en ‘Trueno’.

Het tekenwerk voor dit album is van Annie Goetzinger, die ik leerde kennen van de beeldroman ‘De blanke sultane’ (ook een aanrader trouwens, maar dat ter zijde). Felina is haar tweede album en haar realistische tekenstijl maakt gelijk indruk. Waar ze in 1996 in ‘De blanke sultane’ alleen pastel tinten gebruikt zijn de kleuren in dit album wat nadrukkelijker aanwezig, maar nergens zijn ze echt fel. Het blijven vriendelijke kleuren. Zelfs als de Tibetaan iemand hypnotiseert blijven de stralen die uit zijn ogen komen redelijk vriendelijk. Als ‘De blanke sultane’ mij al niet had over gehaald meer van Goetzinger te gaan verzamelen dan had dit album dat zeker wel gedaan.

Hoewel dit album tegen het Amerikaanse superhelden genre aan schurkt wordt het nooit een slap en goedkoop Superman verhaaltje. Niet dat ik de Superman liefhebbers wil beledigen, maar in mijn ogen lijken de meeste verhalen op elkaar. Ik vind dat het superhelden genre vaak diepgang mist. Dat is in dit geval zeker niet want Felina kan veel, maar ze is ook gevoelig en kwetsbaar op sommige momenten. Het verhaal heeft geen open einde, maar staat wel open voor een vervolg. Deze is er in 1982 ook gekomen; ‘Les Mystères de Barcelone’, bij mijn weten is dit verhaal nooit in het Nederlands vertaald. Ik had het graag gelezen om te zien of het trouw blijft aan de diepgang in het verhaal. Er is natuurlijk een valkuil om te verzanden in een goedkope superhelden strip.

Ik vind Felina zeker een aanrader, zoals ik al heb laten blijken; goed verhaal en goed getekend, wat wil je nog meer.

Felina op Ratatouille TV