Elfen 9 Het beleg van Cadanla

Er zijn zo van die reeksen waarbij je uitkijkt naar het volgende deel en het deel erna en zo verder en dan gaat het altijd ergens mis. De verhalen worden minder sterk of steeds maar een herhaling van wat al geweest is en zo begin je twijfelen aan de reeks. Wel, we zitten al aan nummer 9 (als je alleen de hoofdreeks telt) en er is daar nog hoegenaamd geen sprake van. Integendeel, ik zou dit deel als één van de sterkste tot nog toe bestempelen en dat betekent veel in een serie zoals deze.

Het beleg van Cadanla is eigenlijk niet echt een beleg, of beter gezegd geen langdurig beleg maar eerder een blitzkrieg waarbij de belegerde stad het niet gemakkelijk heeft. En toch is ons hoofdpersonage, Fah-Laën, een vilder in die stad. Hij is een half-elf, getrouwd en met een baby op komst. Alles lijkt rozengeur en maneschijn en zo wordt het ook uitdrukkelijk gebracht, zoet en heel schattig in beeld getoond. Wat het contrast des te harder maakt als de problemen opduiken en die komen al vlug. Een epidemie, gevolgd door een belegering, tja een verzwakte stad is nu eenmaal een gemakkelijke prooi. En er zijn dan ook nog eens interne vijanden.

Het is al wel duidelijk dat de kaarten zeer sterk in het voordeel van de aanvallende partij lijken te liggen. Dit is dan ook nog eens zo een verhaal waarbij men het aandurft om een niet echt gelukkig einde te brengen. En hoe! Dit overtuigt zonder enige moeite en sleept je quasi onmiddellijk volledig mee in het verhaal. Je hoopt en bidt en af en toe krijg je even hoop dat ze het toch gaan halen. Ah, dit is om vingers en duimen van af te likken.

De tekeningen komen niet op de tweede plaats in dit deel. Nee hoor, ze zijn af en toe geweldig charmant en af en toe vreselijk gewelddadig. Telkens perfect aanvoelend wat het verhaal nodig heeft en dan schitterend gebracht.

In het kort: harmonieus geheel van een zeer sterk verhaal met prima aansluitende tekeningen.