Edelweiss (Hugault) 1 Valentine

Yann moet ik waarschijnlijk niemand meer voorstellen. De man heeft reeds een erg indrukwekkende lijst reeksen waaraan hij als scenarist meewerkte. Denk bijvoorbeeld aan Empire USA, Pin-Up en De Werelden van Thorgal. Liefhebbers van vliegtuig- en oorlogsliteratuur zijn vermoedelijk zwaar fan van Hugault. De man blinkt uit in het weergeven van vliegtuigen in onder andere Angel Wings, Boven de wolken en De Nachtuil. Silvester voegt nu ook Edelweiss toe aan de lijst Nederlandse vertalingen van beide meesters. Met reden…
In WOI werden reeds heel wat luchtduels uitgevochten. Jonge piloten moesten in barre omstandigheden het luchtruim verdedigen tegen de vijand. Het besturen van de luchtvehikels was geen sinecure en bovendien levensgevaarlijk. Vandaar dat het beroep van piloot zo’n aanzien had. Dat de piloten vaak jonge snoevers waren die er een flamboyante levensstijl op nahielden, droeg mee bij tot hun enorme succes bij de vrouwelijke fans.
Hun capriolen tijdens confrontaties in de lucht staan daarmee in schril contrast want die waren bittere ernst. Bovendien kwam nu en dan een uitzonderlijke tegenstander opdagen. De Duitse piloot die vliegt onder het Edelweiss-motief slaagt erin om al z’n tegenstrevers neer te maaien en is dus een van die geduchte en gevreesde tegenstanders. Is dat de reden dat de top-piloot Henri Castillac deze vliegenier ontvlucht? Of spelen er nog andere zaken mee?

Als ik heel eerlijk ben, had ik het aanvankelijk moeilijk om dit album te volgen. 2 tijdsperiodes (1910 en 1917) wisselen elkaar af en de protagonisten zijn onbetwistbaar 2 broers. Bovendien speelt het verhaal zich af op verschillende fronten en krijgen we behoorlijk wat informatie te verwerken. Na even doorbijten en voor de zekerheid enkele keren terugbladeren, viel het meeste echter mooi op z’n plaats en werd ik een intrigerend verhaal ingesleept. Ik zei ‘meeste’ want Yann is er uitstekend in geslaagd om de lezer nieuwsgierig te maken naar het verhaal van beide broers, zowel in het heden van het einde van WOI als in het verleden van 7 jaar daarvoor. Hij laat het daarbij zeker niet na om verwarring te scheppen en enkele elementen in te voegen die pas (veel) later een verklaring zullen krijgen.
Hugault zet weer pareltjes van vliegtuigen op papier die door een overvloed aan details en camerastandpunten heel waarheidsgetrouw aandoen. De sublieme inkleuring verheft de tekeningen naar een nog hoger niveau. Dit is smullen voor de liefhebbers van (oude) vliegtuigen en bij uitbreiding voor iedereen die een goed getekend stripalbum kan waarderen.

Besluit: een soms onoverzichtelijke start van de trilogie, maar de nieuwsgierigheid wordt wel ten top gedreven. Ik kijk vol ongeduld uit naar het lezen van de vervolgdelen!