De grote dode 2 Pauline...

genre: sprookje, fantastische vertelling

Stel dat er nu toch eens elfjes bestonden …
Ja, als. Wat zou er dan allemaal gebeuren?
Dat is nu precies wat Loisel ons vertelt.

Helaas, Loisels aanpak is verre van wetenschappelijk en het kost mij moeite correcte informatie uit zijn verslag te peuren. Als ik alles goed begrepen heb zit het zo:

Elfjes, die ongeveer 25 keer zo klein zijn als mensen en naar onze maatstaven oerlelijk, leven in een parallelle wereld, waar de tijd plusminus 70 keer zo snel verloopt als bij ons en flora en fauna aanzienlijk verschillen van wat wij gewend zijn. De geslachtsverdeling bij elfjes en de daarbij horende voortplanting is, ook voor een kenner als Loisel, buitengewoon onduidelijk.
Bijentranen, waarvan het recept slechts bij een enkeling (zoals meester Cristo uit het eerste deel) bekend is, maken het mogelijk de elfenwereld te betreden, waarbij men dan wel onderhevig is aan elfentijd en elfenverhoudingen.

Het elfenvolk is verdeeld in vier clans, die in een ver verleden op voet van oorlog met elkaar leefden. Lang geleden kwam er uit de mensenwereld een wijze man, die de clans met elkaar verzoende en vrede bracht. Na zijn vredesmissie trachtte hij terug te keren naar zijn eigen universum, maar er ging iets mis en hij bleef op de grens steken; zijn geraamte, echter met de gebruikelijke afmetingen, bleef achter in een ontoegankelijk elfenwoud. De Grote Dode is daar nog altijd en in zijn schedel is ruimte genoeg voor een elfentempel. Sinds dit zeldzame voorbeeld van geslaagd menselijk ingrijpen, hebben de elfjes op gezette tijden een mens nodig om het evenwicht tussen de clans te bewaren, en de riten die daarvoor nodig zijn spelen zich in de schedeltempel af.

In dit tweede deel blijkt pas dat Loisel wel iets anders in zijn hoofd had dan een vriendelijk elfensprookje. De verbinding tussen de feeërieke sfeer met een exotische entourage en de zakelijke wereld van een verloederend Frankrijk is een ware krachttoer. Er zit nog heel wat in het vat.

Nadat Erwan op een altaar in de schedel zijn plicht namens de mensheid heeft vervuld, komt hij weer met beide benen terug in de harde werkelijkheid van Frankrijk; Pauline is dan al een seizoen eerder teruggekeerd. In ruim anderhalf jaar tijd is er een boel veranderd in de wereld en bepaald niet ten goede. Erwan gaat op zoek naar Pauline, maar dat blijkt geen sinecure. Bovendien is zijn bezoek aan de elfenwereld bepaald niet vlekkeloos verlopen. Welk verdorven spel is daar gespeeld door die priester met zijn vage mannelijke kenmerken, en wat had die pervert in Erwans kruis te zoeken? Was Pauline al zwanger voor ze bij de elfjes terecht kwam of heeft die onbetrouwbare elfenhermafrodiet een smerige truc met haar uitgehaald?

Opschieten met dat derde deel!

NB. Sinds ik me intensief met strips bezighouw en gaandeweg een grote achterstand begin in te lopen, is Loisel tot mijn favorieten gaan behoren. Wat een veelzijdig stripkunstenaar!
Loisel weet ook gebruik te maken van andermans talenten. Bij deze strip vallen de illustrators kwalitatief zeker niet uit de toon.