De vliegenier 1 Het vertrek

Wanneer je denkt te weten wat je te wachten staat, dan slagen sommige strips er in om je toch totaal te verrassen. Wel, deze is zo eentje. Ik ging er van uit dat 'De vliegenier' vooral zal bestaan uit magistrale luchtgevechten, maar nee hoor. En dat heeft niet geleid tot ontgoocheling maar net tot een uiterst aangenaam half uurtje leesplezier, waarbij ik nu al uitkijk naar het vervolg.

Maar om te beginnen met het begin... 2 mannen ontmoeten elkaar op een vliegtuig en het klikt.. neen, niet romantisch, gewoon tussen twee mensen, vriendschap wordt dat ook wel eens genoemd. De ene is al meer op het einde van zijn leven, de andere zit er nog midden in. En dan krijgt de laatste de memoires in handen van de eerste en wij krijgen het verhaal van wie Tanguy-la-vie-dure juist is. Ja, de verwijzing is duidelijk, maar na die knipoog is het voornamelijk het verhaal van deze piloot die intrigeert. In dit deel krijgen we maar het begin, met name waarom hij ooit begonnen is met vliegen en waarom hij gekozen heeft om juist dit pad te bewandelen. Al die keuzes maken hem tot een uiterst interessant persoon en dit deel alvast boeiend. Hopelijk blijft zijn leven even meeslepend en krijgen we bijgevolg nog een aantal goede hoofdstukken voorgeschoteld.

De tekeningen zijn niet tot op het bot gedetailleerd, maar dat neemt niet weg dat de detaillering die aanwezig is, zorgt voor de juiste sfeerzetting. En elke tekenaar die er niet mee inzit om mij lelijke smoelen en karakterkoppen te geven, heeft al automatisch een streepje voor en dat krijgen we hier.

In het kort: dit smaakt naar meer