Batman: Arkham City (Lion/Urban) 1 Batman: Arkham City

Gotham, dat is synoniem voor een stad vol criminelen van de ergste soort. Trek de wildste verhalen op gebied van geweld en terreur in een stad nog een stuk door en je komt onvermijdelijk uit in de thuisbasis van Batman. Ondanks de verwoede pogingen van politie en rechter uit eigen naam, Batman, slaagt men er niet in om het geweld een halt toe te roepen.
In het vorig verhaal Arkham Asylum werd het krankzinnigengesticht overgenomen en vernield door de gedetineerden die onder invloed stonden van experimentele drugs. Zie voor een recensie ook http://stripinfo.be/recensie.php?recensie=2094
Een oplossing dringt zich op en wordt aangebracht door de nieuwe burgemeester van de stad, Quincy Sharp. Het idee is om ‘Arkham City’ op te richten, wat neerkomt op het ommuren van een deel van de stad en daar álle delinquenten in op te sluiten. Zijn idee lijkt echter ingefluisterd door iemand anders, een veel gevaarlijker tegenstander die nog niet te doorziene plannen heeft. Die duistere figuur noch alle criminelen (al dan niet onder invloed van superdrugs) maken het de vleermuisman niet gemakkelijk...
De verhaallijn van Paul Dini is een prequel op de gelijknamige videogame die in 2011 werd uitgebracht door Warner Bros Interactive Entertainment. Geïnteresseerden kunnen voor meer uitleg terecht op https://nl.wikipedia.org/wiki/Batman:_Arkham_City
De sterkste troef van dit verhaal vind ik de ideeën die er achter schuilgaan. Want geef toe, het klinkt toch verleidelijk om alle gangsters een eigen domein te geven waar ze zichzelf moeten handhaven en moeten werken voor de kost? Zijn we onmiddellijk af van heel wat problemen. Dit boek toont echter al gauw aan dat er meer nadelen dan voordelen aan dit idee verbonden zijn. Het begint al met de selectie van wie in dit resort terecht moet komen. Kan je kleine kruimeldieven of overtreders der wet bij moordenaars en psychopaten steken en zo riskeren dat ze binnen de kortste keren het loodje leggen of toetreden tot een gewelddadige groepering? En hoe kan je de veiligheid garanderen? Want de hoop dat alle schurken rustig binnen de gecreëerde muren gaan blijven, is wellicht ijdel… Als je dus als lezer het hele idee van een gevangenisstaat genegen was bij de start, dan keert die ingesteldheid doorheen het boek om.
Behalve waardige fysieke tegenstanders moet er natuurlijk ook een mentale uitdaging zijn voor de Duistere Ridder. Aan geen van beide ontbreekt het in dit boek. Vooral oude bekenden zoals Joker, Two-Face en Harley Quinn kleuren het geheel. Tevens is er het mysterieuze meesterbrein-achter-de-schermen dat het schaakspel beheerst. Meer dan genoeg animo dus...
Het grootste nadeel van dit boek kan erin bestaan dat je best behoorlijk op de hoogte bent van het universum van Batman. Liefst ook van de story-line Arkam Asylum. Zoniet, dan zou het nu en dan wel eens kunnen duizelen voor je ogen.
Grafisch zijn er echte pareltjes te bewonderen tussen de meer dan 160 bladzijden. Carlos D’Anda weet uitstekend echte karakterkoppen neer te zetten, waarbij vooral de close-ups niets aan de verbeelding overlaten. Nu en dan stilhouden bij de tekeningen is dus een must.

Besluit: een machtig album dat tot nadenken aanzet. Enige voorkennis is wel een vereiste!