De grote rivier 2 Oostenwind

De grootste rivier van Frankrijk is de Loire, en daar zijn Jean Tambour en Gustave aanbeland nadat ze moesten vluchten omdat ze het gekonkel en gesjoemel van enkele houtvlotters op de Yonne aan het licht hadden gebracht in het eerste deel van deze serie. Nu kan het grote werk eindelijk beginnen op deze onberekenbare stroom.
Jean en Gustave zijn blut en krijgen werk in de schoot geworpen als twee individuen op de vlucht slaan voor hun baas en een vlot met lading onbeheerd achterlaten. De twee schavuiten hadden bij toeval ontdekt dat hun baas Richou, de plaatselijke burgemeester en een gekende wijnhandelaar, ook wapens in zijn wijnvaten stopte, en wilden zelf hun slag slaan. Maar door hun stommiteit raakte hun vlot vast en moesten ze het achterlaten. Gustave en Jean weten niets van de zaakjes van Richou af en brengen het vlot ter bestemming waar Gustave wordt vastgezet omdat er een deel van de lading ontbreekt! Gelukkig is Jean op dat moment niet op het vlot maar op een andere boot waar hij een oude makker, Kiezeltje aan het helpen is. Samen proberen ze de onschuld van Gustave te bewijzen, terwijl de twee schurken hun lading terug willen stelen. Daarnaast speelt de Loire ook zijn rol als onberekenbare rivier, want het water stijgt ieder uur, en de dijken staan op springen!

Deze cocktail wordt prachtig in beeld gebracht door Hiettre die de kunst verstaat om de Loire te laten ontsporen van een rustige rivier tot een kolkende massa waarop Tambour en Kiezeltje hun tanden bijna stukbijten om hun boot op koers te houden!

Net zoals in het eerste deel wordt het verhaal ook nu weer aangevuld met een kleine dossiertje, ditmaal over de scheepvaart op de Loire.

De grote rivier verscheen jaren geleden al in de collectie spotlight van Dupuis. Toen verschenen er vier albums, maar nu Serge Aillery en Jean-Luc Hiettre aan een nieuw vijfde deel werken verschijnt de reeks opnieuw bij Gorilla. Het zijn allemaal afzonderlijk te lezen verhalen die wel een rode draad hebben en die ons eens laten stilstaan bij levensgevaarlijke verdwenen beroepen. Eigenlijk een beetje zoals Bokrijk, maar dan op een minder belegen manier!