Flip (Ritstier) 3 ...en de rest

Wie zou denken dat het hier om een spinn-off gaat van Jommeke... Denk maar snel iets anders. Flip is een kerel, rond de 8 jaar, een lager onderwijs mannetje dus, die behalve onafscheidelijk van zijn pet ook zijn beste vrienden koestert in zijn kleine hartje, dit niet zonder deze af en toe door de mangel te halen. Hij maakt de meest grappige situaties mee, eigen aan zijn leeftijd. Samen met zijn makkers haalt hij de ene gag na de andere uit. Humor in één strook, ttz de clou is snel gekend.
Voor de wat oudere lezer is deze strip onderhoudend maar dan ook niet meer. Flip is dan ook niet gericht naar hen maar naar een jongeren doelgroep. De stroken waren dan ook oorspronkelijk bestemd voor het jeugdblad Kidsweek waar ze eerst werden gepubliceerd. Willem Ritstier kan toch bekoren, is het dan niet door zijn "simplistische" tekeningen dan toch door zijn onderhoudende humor. Als oudere lezer heb je vaak een déjà-lu gevoel maar de jonge lezer zal deze herkenbare situaties kunnen extrapoleren naar zijn eigen leventje en met veel vermaak door het album struinen, hier en daar gegeneerd rondkijkend, de andere keer met de glimlach op zijn gezicht.

Flip 3 is humor met een "kleine" h, verstaanbaar voor de jeugdige lezer, vergelijkbaar met de eigen levenssfeer, kortom een must have voor je jonge snaak.

Voor alle duidelijkheid: elke ouder hoopt gespaard te blijven van een Flip maar zolang ze enkel op papier in de woonkamer verschijnen valt er mee te leven.