Simon van de rivier INT 3 Boek 3

Na de eerste cyclus van Simon van de rivier legt Auclair een lange pauze in waarin hij met andere zaken bezig was. Bijna tien jaar na deel 5 verschijnen de laatste 3 verhalen, waarvan het ultieme, Schipbreuk, in 2 delen.

Het zijn de 4 albums van deze 2e cyclus die het derde deel van deeze integrale uitmaken.

Het leuke aan deze reeks is dat Auclair niet gewoon verder gaat om een eerder succes te willen herhalen. Er is een duidelijke stijlbreuk. Die verklaart hijzelf door het feit dat hij als auteur en als mens is geëvolueerd, en dus zijn werk ook. Klinkt logisch, maar we zien helaas ook vaak iets anders…

Wat is er dan anders? Wel, Auclair schreef voor deze verhalen niet meer alles alleen, maar liet zich voor het scenario bijstaan door Alain Riondet.

Het personage van Simon is ook mee in de tijd geëvolueerd en samen met Emeline heeft Simon nu 2 prachtdochters. Een beetje zoals Auclair op het moment van

Ook het gebeuren is niet te vergelijken. De eerste albums van de reeks waren nog avonturenverhalen, weliswaar met een duidelijke boodschap waardoor ze afstaken tegen andere strips. De eerste beide albums die in dit deel 3 zijn opgenomen zijn erg contemplatief. Pas op de laatste paar pagina’s van album 6, De opwekkende kracht, verschijnen Simon en zijn gezin ten tonele. Wat vooraf gaat is een poging de mens terug tot de natuur te brengen, met ook aandacht voor de diversiteit van volkeren en culturen.

De titel van album 7, De weg van het Ogam, laat al vermoeden dat de verbondenheid met de natuur ook hier een rol speelt. Maar we krijgen vooral te zien hoe Simon een innerlijke strijd voert. Hij mist het verleden, het leven zonder de verantwoordelijkheid voor zijn gezin. Dit wordt werkelijk op een fantastische manier uitgebeeld, zonder angst of schroom van de auteurs om zichzelf bloot te geven.

Het dubbelalbum Schipbreuk vertelt dan weer het reilen en zeilen van een Bretoense vissersgemeenschap. De verhoudingen liggen er complex. Maar waar je als lezer vermoedt dat er wel ergens een boot zal zijn die schipbreuk lijdt stel je gaandeweg vast dat het om de levens van meerdere personages gaat. Simon en zijn gezin zijn in de eerste plaats toeschouwers. Auclair en zijn vrouw krijgen een niet onbelangrijke cameo toebedeeld.

Simon van de rivier blijft tijdloos. De tekeningen van Auclair zijn om van te smullen. Het publiek dat zich met de postapocalyptische avontuur vertrouwd had gemaakt zal nu wel even schrikken, want dit deel is helemaal anders. Rijper, volwassener. Zoals de auteur, en hopelijk ook zijn lezers.

Het dossier is weer lijvig en telt een veertigtal pagina’s. Naast interviews en beschouwingen zijn er ook meerdere foto’s en illustraties, sommige ervan nooit in een album gebruikt.

De gehele integrale is op relatief kleine oplage verschenen. Ze hoort thuis in de stripbib van iedere liefhebber die zich voor dit soort werk interesseert. Prijzig, dat wel. Maar stel je voor dat je deze reeks als nieuwe softcover zou willen kopen, moest dat kunnen. Aan de prijs van 10 softcovers, ik reken het nooit als album verschenen deel 0, dat in de 1e integrale is opgenomen, gemakkelijkheidshalve mee, zal je ook al wel een heel bedrag moeten ophoesten. Zo bekeken is de volledige, bijzondere fraaie, integrale in hardcover iets waar je jezelf best wel mee mag verwennen.