De zonen van El Topo 1 Kaïn

Even dateren: El Topo is een gewelddadige cultfilm uit 1970. Deze werd niet gedraaid in de grote zalen omdat niemand hier het lef voor had. De vertoningen gebeurden dus in achteraf-bioscoop waar tijdens de reguliere uren pornografisch materiaal werd vertoond? De eigenaar van de cinema sloot de deuren na middernacht en bood Jodorowsky de mogelijkheid om zijn werk te laten zien aan wie het wou. Wonderlijk genoeg zat de bioscoop bij elke voorstelling propvol en zo kwam het dat de film daar tot twee jaar toe volle zalen trok. Hierna kregen ook andere filmmakers de mogelijkheid om hun werk te laten bewonderen en zo is de term "middernachtfilm" ontstaan.
Door het grote succes van El Topo besloot Jodorowsky om hier een vervolg aan te breien en schreef het scenario voor "De zonen van El Topo". Jammer genoeg raakte hij het aan de straatstenen niet kwijt. Films maken blijft nog altijd een van de duurste kunstvormen. Jodorowsky kreeg zijn budget niet rond en besloot het idee in de koelkast te steken. Jaren later dook het scenario weer op en dacht hij: "Als ik mijn scenario niet kan verfilmen, kan ik er misschien wel een strip van maken". En zo gebeurde...

Het verhaal start waar de film in 1970 eindigde namelijk El Topo die zich verheven wou zien als god en zijn zoon verlaat om de strijd met de grootmeesters van de woestijn te kunnen leveren. Kaïn keert terug naar El topo en ontdekt hem in een grot te midden van een bende lichamelijke gehandicapten. Het verdere verhaal is voornamelijk gebaseerd op de verstoteling Kaïn en hoe El Topo trachtte te verhinderen dat hij zijn halfbroer Abel zou vermoorden. El Topo heeft hem zo goed als alle kansen ontnomen omdat hij, de God op aarde, verbood dat iemand zijn ogen opsloeg of het woord richtte tot Kaïn. Maar Kaïn kan maar aan één ding denken: wraak nemen en Abel vermoorden.
Dit uitermate donker verhaal van Jodorowsky is wel extreem donker, zowel in zijn verhaal als in zijn uitwerking waarvan de tekeningen van Ladrönn het zo goed omvatten. Nochtans zijn we van Jodorowsky als scenarist toch al heel wat gewoon maar soms heb je bij "De zonen van El Topo" een onaangenaam, ja zelf een onwezenlijk gevoel. Het verhaal schopt je in het kruis en je hersenen registreren dit pas veel later. Het verhaal en de ondersteuning door de tekeningen grijpen je naar de keel.

Deze extremen zijn dan ook het succes van "De Zonen van El Topo", de tekeningen van Ladrönn zijn daar niet vreemd aan. Persoonlijk als onbekend bestempelt staat er nu een man meer op het lijstje "te volgen tekenaars"