De Kiekeboes 147 Gebroken zwart

De cover en eerste bladzijden laten er geen twijfel over bestaan: Fanny trouwt! Wie had dat ooit gedacht? Tot voor kort wisselde ze de partners immers nog vlotjes af en hield ze vast aan het motto ‘Het huwelijk is een eeuwenoud instituut, net zoals de staatsgevangenis!’ Dit was dus wel het laatste personage waarvan we ooit dachten dat ze de verbintenis met een man zou aangaan. Maar het is dan ook niet de eerste de beste die haar vergezelt aan het altaar: voor de top-voetballer (die net ingelijfd werd door Wolf Devos bij voetbalclub KV De Zware Voet) vallen alle vrouwen immers in zwijm. Figuurlijk, maar evengoed letterlijk!

Merho heeft in het verleden al meermaals verrast door in te spelen op maatschappelijke trends of evoluties. Niet steeds evident of vanzelfsprekend in een familiestrip. Ook nu weer gebruikt hij zo’n gegeven om een boeiend verhaal te brengen. Vooral de combinatie van verschillende elementen die middels flash-backs van de verschillende protagonisten worden gebracht, verheft dit verhaal boven een heel aantal van z’n andere albums. Dat Merho daarvoor ook een klein beetje leentjebuur is gaan spelen bij een topserie van Netflix, vergeef ik hem maar al te graag. Meer kan ik daar echter niet over vertellen of ik geef teveel van het album prijs. Wie de strip leest en een beetje de televisie-toppers volgt (al is het van veraf) zal zeker weten waarover ik het heb en zelfs de 2 hoofdrolspelers uit die serie vlotjes herkennen. Wie z’n nieuwsgierigheid niet meer de baas kan, kan ook reeds bij de weetjes van het album terecht…

Naast een entertainend verhaal zitten er ook weer heel wat verwijzingen in het boek. Het is niet alleen leuk om bekende personen te zoeken, maar ook de gebruikte namen getuigen weer van de nodige vindingrijkheid. Wolf Devos, Gamba Keiseksi en Dick Bouck zijn slechts enkele van de originele namen die hun opwachting maken.

De reeks evolueert duidelijk mee met z’n tijd, zonder daarbij z’n roots los te laten. En dat zowel qua inhoud als qua tekeningen. Bij dit laatste zit het verschil met vroeger vooral in de inkleuring en in de pagina-opmaak die nu verder gaat dan het geijkte aantal plaatjes per pagina. Niets gedurfd of gewaagd, maar toch een duidelijke evolutie die alleen maar aangemoedigd kan worden.

Besluit: een meer dan geslaagde 147ste telg in deze reeks! Zo mogen er nog volgen!