De kunst van Morris 1 De kunst van Morris

Deze prachtige bibliofiele catalogus van Dargaud werd uitgebracht ter gelegenheid van de tentoonstelling L'Art de Morris die werd geopend tijdens het 43ste Festival International de la Bande Dessinée en die van 26 januari tot 16 oktober 2016 te zien was in het Musée de la Bande Dessinée van Angoullême. "Catalogus?" hoor ik sommigen al denken. Wel ja en neen. Het is niet het typisch samenraapsel van de tentoonstelling met daarnaast een nummertje gelijk aan dat dat naast het geëxposeerde stuk hangt in het museum met een korte samenvatting van de tekening in kwestie. Het is wel degelijk veel meer dan dat. Je kan het zien als een ware biografie van Morris met heel wat al dan niet eerder gepubliceerd materiaal, gaande van sketches over afgewerkte tekeningen tot ingekleurde. Ook worden er nog andere onderwerpen belicht die los staan van de strip Lucky Luke, toch de hoofdreeks van Morris. Reclamewerk, karikaturen, eerder werk voor Lucky Luke, ja zelf de figuurtjes gemaakt door Morris zelf krijgen een plaatsje in dit naslagwerk.
De samenstelling van De kunst van Morris is dus gevarieerd. Tekst en tekeningen wisselen elkaar met regelmaat af. Tot ieders jolijt is de tekst niet overheersend, integendeel. De samenstellers van het werk geven veel aandacht aan de tekeningen en foto's van de man in kwestie, vaak samen met zijn kompanen Jijé, Franquin en Hergé. Alles mooi verpakt in hoofdstukken die steeds een deel van zijn leven accentueren en uitwerken. Elk hoofdstuk start met een quote van Morris op twee na. Ook een quote van Franquin en Blutch leiden een hoofdstuk in.
Een korte bloemlezing uit de onderwerpen van het boek: De invloeden van de tekenfilm op Morris, Disney, waarom de Western, The American Dream, de gouden tijd met Goscinny, het wafelijzer (de structuur van de bladindeling) en het afwijken hiervan, De covers, Robbedoes en Pilote, censuur, karikaturen in Lucky Luke, inkleuring of zwart/wit, Lettering en onomatopeeën, ... Enfin, je ziet het, er is geen onderwerp uit het leven van Morris dat niet aangeboord werd. Geen enkele? Wel misschien toch wel maar dit enkel omdat dit niets te maken heeft met Morris' levenswerk, namelijk zijn jonge jaren ofte de jaren voor zijn tekenwerk. Dit deel wordt kort aangekaart, vermoedelijk omdat dit geen meerwaarde heeft om de loopbaan van Morris uit te leggen.
Waar men wijselijk vanaf is gebleven, of beter gezegd zijdelings benadert, is de uitstap van Jijé, Franquin en Morris. De reden is simpel: er zijn te weinig concrete gegevens, eerder een massa urban legends, en de samenstellers gaan voor feiten, niet voor gissingen, iets wat hun zeker tot eer strekt.

Het geheel is dus veel meer dan een catalogus, ik zou zelf meer zeggen: de tentoonstelling en dit boek zijn twee aanvullende delen om Morris door en door te leren kennen. Zelf voor de niet-lezer van Lucky Luke is het een ware openbaring. je kijkt op een ander manier naar de verwezenlijking en met respect naar de evolutie in zijn werken.

Conclusie: een geslaagd naslagwerk!!!