Uncanny Avengers (Standaard) 6 Deel 6

De eindstrijd is ingezet in deze spannende verhaallijn van de Uncanny Avengers. Terwijl Captain America en Thor het opnemen tegen Eimin en Uriel, de Apocalypse Twins tracht Wasp de Tachyon-dam te vernietigen. Hiervoor moet ook zij strijd leveren met Grim Reaper. Ondertussen tracht de rest van de Avengers om Exitar op afstand te houden door een krachtveld te generen, om tijd te winnen.

Dit lukt tijdelijk, net genoeg om nog wat extra gevechten te kunnen laten voeren door vooral Thor, wiens schuld dit alles is. Wanneer dan uiteindelijk Ragnarok zich voltrokken heeft is het besluit dat Odinson van zijn vader te horen krijgt, nl dat de mensheid dit alles aan zichzelf te danken heeft, een waarheid die hij zeker ook op zichzelf mag betrekken.

In dit album zijn de issues 16 en 17 opgenomen uit de oorspronkelijke Marvelreeks. Daarmee is deze cyclus meteen beëindigd. De verhaallijn was complex met veel figuren uit het verleden van de Avengers die hun opwachting maakten. Denk maar aan de 4 ruiters van de Apocalypse, maar ook Kang, Dr. Strange, etc. Bovendien zijn de onderlinge verhoudingen tussen de teamleden voor wie voor het eerst in aanraking komt met verhalen van de Avengers niet meteen duidelijk. Er wordt maw best wat voorkennis vereist om ten volle van het verhaal te kunnen genieten. Ook in deze laatste delen blijf je heen-en-weer vliegen tussen locaties en personages die daar dan hun opwachting maken. Complex, maar het lukt wel.

De diepere boodschap van de verhaallijn is duidelijk: mensen moeten niet kijken naar wat hen onderscheidt, maar naar wat hen bindt. Dit lijkt zo uit een politieke speech te komen die we de laatste tijd wel meer mochten horen. Slechts als de mensheid erin kan slagen om als 1 groep op te treden kan het kwade worden bezworen. Doen we dat niet, zijn we zelf schuld. Moraliserend, maar een comic afkomstig uit een land waar segregatie lang aanvaard werd mag dat wel eens zijn.

De tekeningen van Steve McNiven zijn dynamisch en verzorgd. De actie spat van het blad, wat zo hoort in dit soort verhalen.

Het derde deel in dit album is Issue 8AU. Het verhaal past ergens in het geheel (door al de tijdsprongen in het gehele verhaal is het moeilijk uit te maken waar juist) en vertelt hoe Kang de Apocalypse Twins test. Ze moeten in een gewijzigde toekomst Colonel America zien te vermoorden wanneer deze bij een groep ondergronds levende mutanten onder leiding van Havoc en Roque gaat onderhandelen.

In dit deel zijn de tekeningen van Adam Kubert. Ze hebben meer diepgang door een ander gebruik van licht en vooral schaduw. Dat is voor een ondergrondse setting natuurlijk een meerwaarde.

Door dit deel toe te voegen kan het volgende album met een nieuwe verhaallijn starten, Avenge the Earth. Ook al zal er verder gebouwd worden op het Ragnarok-gegeven, toch kunnen we het samenvallen van nieuwe verhaallijn met nieuw album toejuichen. Het biedt ook de kans aan lezers om in te stappen.