Mikel 1 Het verhaal van de snoepverkoper die veranderde in een hond

Miquel woont in Baskenland met zijn echtgenote en twee kinderen. Behalve financieel gaat het hem voor de wind. Liefdevolle familie en een fijne job als snoepverkoper. Echt commercieel is hij echter niet ingesteld wat wel enige wrijvingen met zijn baas tot gevolg heeft, maar daar maalt hij niet om. Zijn droom is echter om schrijver te worden en dat lukt hem niet met het leven dat hij nu heeft. Een schrijver moet dingen meemaken, met actie omgaan, enfin alles wat hij nu niet heeft. Hij laat het groene paradijs waar hij woont, Castur, achter zich en trekt met heel zijn gezin naar Pamplona om daar zijn nieuwe job te starten: bodyguard van een Baskische politici. De bedoeling is om uit deze job inspiratie te halen voor zijn toekomstig boek. Financieel is dit uiteraard ook een serieuze verbetering maar voor de familiale situatie vergt dit een zware tol. Lange uren, nachtwerk, opgeroepen worden op de meest onmogelijke momenten,... Hij vervreemd steeds meer van zijn vrouw en kinderen die het zeer moeilijk hebben met deze situatie. De onzekerheid dat hij 's avonds überhaupt nog thuiskomt, want aanslagen loeren om de hoek, zijn nog de zwaarste last om te dragen.
De ETA zorgt voor terreur in het land. Onafhankelijkheid van Baskenland is hun doel. Daarvoor gaan ze tot het uiterste en worden mensenoffers niet gespaard. Het gevolg: de tweeënvijftig jaar terreur hebben meer dan achthonderd mensenleven gekost en ervoor gezorgd dat duizenden anderen het land ontvluchtten omdat ze niet met de constante dreiging konden omgaan. In 2011 staakte de ETA de strijd maar aan ontwapening gaven ze geen gevolg.
Privé-lijfwachten zorgden de afgelopen twintig jaar voor mensen uit alle lagen van de bevolking maar toch voornamelijk politici, rechters, hoogleraren en ambtenaren. deze privé-bewakers kregen de naam 'txakurras' mee wat zoveel betekent als 'honden'. Tot 3000 van deze lijfwachten waren op een zeker moment actief. Hun aantal daalde tijdens een kalme periode maar boomde vlak na een zoveelste aanslag. De 'honden' werden gerekruteerd zonder dat er enige voorkennis van de stiel nodig was. Iedereen kon dus lijfwacht worden, de tijd zal je het beroep wel leren. Miquel was een van hen.

Mark Bellido zelf was gedurende vier jaar een beschermer van een Baskische politici tegen de ETA en kent dus het reilen en zeilen van het beroep. Het scenario van Mikel zal dus deels gestaafd zijn uit zijn eigen ervaring. Het scenario werd tot leven gebracht door Judith Vanistendael die al volop bewezen heeft dat ze heel wat in haar marge heeft met het tweeluik 'De maagd en de neger' en het voor het Eisner awards genomineerde 'Toen David zijn stem verloor'. Toch blijkt, volgens haar dankwoord op het eind van de novel, dat Mikel niet zo van een leien dakje is gelopen en ik citeer: 'Het was een gedoe om dit boek te maken. Ik moest dingen tekenen die me niet interesseren: auto's, pistolen, explosies en heel veel zonnebrillen.'
En toch is dit een schitterende graphic novel geworden. Wat moet dat niet zijn als Vanistendael met volle goesting aan een verhaal begint. :-)
De meer dan 360 pagina's lezen als een trein. Vanistendael wisselt haar tekeningen af met droombeelden, panorama's, bedenkingen, ... die ze verspreid over twee bladzijden. Bij haar heb ik steeds het gevoel dat zij niet tekent maar kunst maakt. Haar manier van dingen op papier te zetten zijn artistiek te noemen. Elke lijn smeekt om betekenis. Elke kleurveeg zorgt voor een afgewerkt geheel. Alles zorgt voor een in elkaar passend totaalplaatje.

Conclusie: Velen hebben het getracht, dit duo is het gelukt.