Het orakel van de maan 4 De dochter van de wijze

Na een paar jaar stilte, is er eindelijk een vierde deel in deze reeks. Ter herinnering, dit verhaal is gebaseerd op het boek "L'Oracle della Luna" van Frédéric Lenoir.

Giovanni is een boerenzoon, maar door een stom toeval wordt hij verliefd op een dochter van een adellijke familie, Elena. Normaal gezien weet je het dan wel, op het einde van de middeleeuwen was er geen mogelijkheid dat die twee ooit zullen trouwen. Echter Giovanni neemt dat niet zo maar aan en zo begint zijn avontuur. Eerlijk is eerlijk, de eerste delen van deze reeks vond ik iets te. Te veel gebeurtenissen en wendingen om geloofwaardig te zijn, maar langzaam aan is het tempo iets gezakt en krijgen we een interessante extra element. Giovanni verkent de verschillende godsdiensten die toen in en rond Europa rondzwierven, en leert hierbij ook de verscheidene filosofische vragen (genre: waarom leven we?) kennen. Het is net die switch die het voor mij veel leuker maakt om te lezen.

Voor Giovanni, na heel wat omzwervingen, lijkt eindelijk een gelukkige periode aangebroken. Hij heeft zijn oude liefde, Elena, laten varen en richt zich nu op Esther. Het geluk lijkt binnen handbereik, echter zijn oude vijanden, de rode capes, zijn hem nog niet vergeten.

De aquareltechniek is eentje dat zijn eigen toets toevoegt aan dit verhaal. Ondanks de soms afschuwelijke voorvallen stralen de meeste tekeningen een warmte uit dat toch wel typisch is bij aquareltekeningen. Het zorgt er mee voor dat je als lezer Giovanni echt als een goede inborst aanvoelt, natuurlijk bewijzen zijn acties dat ook, maar je kan het bijna van zijn gezicht aflezen.

In het kort: hopelijk blijft men dit pad bewandelen.