Mooi duister 1 Mooi duister

Bizar. Onwerkelijk. Confronterend. Misleidend. Sprookjesachtig. Gruwelijk. ...
Héél veel erg uiteenlopende termen zijn perfect van toepassing op deze unieke vertelling van Vehlmann naar een idee van Pommepuy.

Dit boek gaat over kleine mensachtige wezentjes, sprookjesfiguren, die samenleven en trachten van hun leven het beste te maken. Ondanks hun lieflijke uitzicht zijn de creaturen niet vrij van hebzucht, jaloezie of kleinzieligheid. En dat leidt tot de nodige spanningen...
Ik kan me levendig inbeelden dat velen erg bedrogen gaan uitkomen als ze zonder voorkennis aan dit album beginnen. De buitenkant oogt als een sprookje met een schijnbaar lieftallig tafereel waarop een teder en beminnelijk kijkend wezentje flaneert aan de flank van een slapend meisje. De werkelijke toedracht laat echter niet lang op zich wachten. Reeds na enkele bladzijden wordt de lezer bij de keel gegrepen en de dieperik ingesleurd. Weg lieflijk tafereel. Welkom gruwelijke werkelijkheid. En dat is onmiddellijk ook de teneur van het hele album: constant zit je als lezer gewrongen tussen een illusie van lieflijk sprookje en onwerkelijke nachtmerrie.
Wie dit album dus koopt in de mening een gezellig stukje literatuur in huis te halen, zal zich mispakken en waarschijnlijk ontgoocheld het boek dichtklappen. Wie echter graag een goed verhaal leest en niet bang is van iets nieuws, zal genieten (hoewel dat misschien niet helemaal het juiste woord is) van deze duistere vertelling. Ook wie op zoek is naar iets unieks, zal niet van een koude kermis thuiskomen.
Benieuwd of ‘Mooi duister’ iets is voor jou? Ik raad sterk aan om de eerste bladzijden te lezen!
Als er iets is wat dit boek een volslagen foutieve eerste indruk meegeeft, dan zijn het wel de tekeningen van Kerascoët. De algemene sfeer die dit boek uitademt is die van een lieflijk tafereel. De meerderheid van de personages ogen fris en speels en hebben grote ogen om de aaibaarheidsfactor nog te vergroten. Dit staat echter in schril contrast met de jaloezie, hebzucht en zelfs kwaadaardige neigingen die de meesten hebben.

Besluit: een bevreemdende en unieke leeservaring.