Boy 1 Boy

Soms heb je niet meer nodig dan de fantasie van een kind toegepast op een alledaagse handeling en een tekenaar die dat kan weergeven om een boek in je handen te hebben dat verrassend leuk is. Boy hoort daar zeker bij.

In essentie is het niet meer dan de terugrit van het museum van Tervuren naar huis van een kleine jongen. Hij vertrekt aan het museum, neemt de 44 (tram) en gaat het laatste stukje te voet en wat een safari-tocht blijkt dit te zijn. Nooit geweten dat ons openbaar vervoer zo een beestenwinkel was. Olifanten, neushoorns, nijlpaarden, giraffen, apen,.. je kan het zo gek niet bedenken of het Afrikaans dier daagt wel ergens op in de tekeningen. Dit is de urban jungle maar dan echt wel als jungle waar de auto's het onderspit delven. En als toetje duiken er ook nog een paar Afrikaanse stamleden in het beeld af en toe. En toch blijft het allemaal herkenbaar, het museum, de tram, het justitiepaleis,.. dit is Brussel maar dan wel vanuit een uniek perspectief.

En het was genieten, niet alleen de fantasie maar ook de manier waarop het getekend. Het zijn warme tekeningen waarbij de jungle-elementen en de dieren harmonieus passen in de Brusselse omgeving. Dit is een spannend avontuur voor Boy en het wordt ook zo weergegeven.. angst hoort hier niet thuis. En ja, je zou dat niet denken als je de cover ziet, maar als je door het boek gaat wordt het al vlug duidelijk dat dit een verhaal met een glimlach is, zoals zo veel van de dieren dragen.

In het kort: geweldig gevonden en uitgevoerd!