De complete Guus Slim 3 Detective in drievoud

Het is Arboris menens met z’n collectie ‘Klassiekers gebundeld’. Baard en Kale, De Beverpatroelje, Tanguy en Laverdure, Guus Slim, Jerry Spring en Sophie: alle verhalen van deze oerdegelijke klassiekers in het striplandschap worden door hen gebundeld. Héél wat snoepjes dus voor de liefhebbers van deze nostalgische lectuur. En dat zullen niet in de laatste plaats degenen zijn die tal van deze avonturen hebben verslonden in weekbladen als Robbedoes, Kuifje en Sjors. Dit lijvige boek bevat 2 volledige, lange verhalen en 2 kortverhalen.

Voor wie Guus Slim niet kent: de man is een detective in hart en nieren. Zoals zo vaak heeft hij een sidekick die zowat het tegenovergestelde belichaamt van de protagonist en zorgt voor de humoristische noot. De problemen die hij moet oplossen zijn van allerlei aard, maar behelzen meestal niet al te complexe problemen. Dat z’n tegenstrevers vaak niet al te snugger zijn, is ook al een mooie meevaller voor de man. Zoals te verwachten zit er telkens ook een politieman op dezelfde zaak. De man heeft - raadt het misschien al- een haat-liefde verhouding heeft met Guus. Alle klassieke ingrediënten die je in strips van midden vorige eeuw mag verwachten zijn bijgevolg aanwezig. Verwacht je dus niet aan moderne, gecompliceerde en/of tijdloze verhalen.

Maurice Tillieux is een van de belangrijkste naoorlogse stripauteurs van het Franse taalgebied. Z’n reeks ‘Guus Slim’ is hier erg goed bekend en deze krijgt dan ook (andermaal) een herdruk. Arboris waardeert het werk van de man duidelijk enorm want er werd heel wat zorg besteed aan deze publicatie. De mooie integrale met hardcover op stevig en getint papier is een plezier om vast te hebben en te bekijken. Bovendien werden alle verhalen opnieuw vertaald, geletterd én werden de kleuren gerestaureerd. Een geslaagde opfrissing!
Voor de echte die-hard fans is er trouwens ook een Luxe HC uitvoering met linnen rug en een speciale ex-libris.

De tekeningen in klare lijn ogen eerder sober en eenvoudig, maar getuigen toch van vakmanschap. Guus Slim valt een beetje uit de toon omwille van het feit dat hij minder karikaturaal in beeld wordt gebracht dan de andere figuren. Toch steekt hij niet af in het geheel. Kortom: Tillieux’ tekenwerk biedt een mooi tegenwicht aan alle grafische geweld waar we heden ten dage soms mee worden geconfronteerd.

Besluit: uit nostalgie of gewoon omdat je houdt van een degelijk (ouderwets) verhaal is dit boek zeker het aanschaffen waard!