Apache Junction 2 Schaduwen in de wind

De dood van Cochise zorgt er niet voor dat de Apaches hun verzet staken. Integendeel, ze zaaien meer en meer onrust in Arizona. De wapens die de louche wapendealer verhandelde zijn nog niet gevonden en zowat iedereen is er naar op zoek. De weduwe van de dealer, die gedood werd in het eerste deel, is ondertussen bij de Apaches als gijzelaar en Zwarte Wolf is nog steeds op vrije voet. Roy Clinton, half Apache, zet zijn weg voort naar Fort Bowie maar komt allerlei obstakels tegen waardoor deze reis niet verloopt zoals verwacht. Zijn afkomst zorgt er voor dat hij zich tussen verschillende fronten bevindt. Zou hij toch voor zijn neef Zwarte Wolf kiezen?
Deze Blueberry lookalike van de hand van Peter Nuyten, die zowel scenario als tekeningen verzorgt, is een volwaardig maar bij wijlen complex verhaal. Met de talloze personages en omstandigheden is het zeer belangrijk dat je elk moment opmerkzaam bent want het is snel zo dat je achter de feiten aanholt en dat herlezen van enkele pagina's aan te raden is. Maar voor de rest is hier totaal geen opmerking van toepassing: zeer goed scenario, prachtig uitgewerkte tekeningen, schitterende inkleuring en als surplus een nawoord dat heel wat duidelijk maakt over de geschiedenis van de Apaches en de cavalerie. Deze historische achtergrond vult het verhaal perfect aan.

Peter Nuyten zijn vorige werk, Augura, had zo nog zijn kinderziektes qua tekeningen, bij Apache Junction is daar zo goed als niets meer van te merken. Het succes dat Nuyten in 2011 had met deze reeks was, wat de reacties betreft van het publiek, overweldigend. Deel 2 zal zeker dezelfde weg opgaan.