P.I.G.S. 1 P.I.G.S.

P.I.G.S. is een acroniem dat verwijst naar de vier Zuid-Europese landen met de zwakste economie, namelijk Portugal, Italië, Griekenland en Spanje. Cecilia Valagussa, geboren in Italië in 1983 te Montevecchia is uitgeweken naar België, Gent, en die daar haar ware aard ontdekt. Haar spiegelbeeld is de knappe Cecilia, haar ware beeld, toch in deze strip, is een varken dat leeft, denkt, reageert zoals u of ik. Ze ontdekt dat België inderdaad wel vele mogelijkheden heeft maar niet het beloofde land. Ze maakt kennis met een jongen, huurt een appartement (een zoektocht waar ze samen de gekste toestanden meemaken), heeft heimwee naar haar geboorteland (maar een kop koffie maakt al veel goed) en heeft problemen met het woord immigrant. Waarom immigrant als slechts een uurtje comfortabel slapen in een vliegtuig het verschil is tussen al dan niet migrant zijn? Voor Cecilia lijkt dit meer op een blitz-immigratie, praktisch een teleportatie.
Het verhaal vertelt over immigratie en integratie zonder daarom bevooroordeeld te zijn of een oordeel te vellen. Het zet wel de lezer aan tot nadenken en dat is maar goed ook. De vellen papier hebben geen afgetekende kaders, integendeel. De tekeningen vloeien vlot in elkaar over en vormen elk een deel van één geheel. Een paginagroot decor gebruiken om verschillende acties, standpunten of vertellijnen in te laten opgaan. Het is in het begin even wennen maar eens de gewenning er is, en wees gerust dat dit zeer snel het geval is, dan begrijp je de standpunten en meningen van de personages beter omdat ze stukjes van een geheel vormen.

P.I.G.S. is een kunstzinnige strip waar met risico een tekening op papier wordt gezet. Risico? Ja, het vermoeden komt in me op dat niet iedereen open zal staan voor deze vertelstijl noch wat de tekeningen betreft. Is het experimenteel opgevat? persoonlijk zou ik ja zeggen maar het komt allemaal zeer professioneel over. Cecilia Valagussa heeft dit zo op papier gewild. Je voelt dat ze voor de honderd procent achter deze vorm van tekenen staat en dat ze geniet van elke potloodstreep, penseelveeg, inkleuring.

Voor mezelf een succes, met momenten versteld staand over deze manier van uitwerken. Eens je je in de stroomlijning kan vinden ben je vertrokken voor een bij wijlen psychedelisch maar over het algemeen onderhoudend verhaal. Het is dan ook niet voor niets dat ze Margritte een paar keer plagieert. :-)