Pin-Up Wings 4 Deel 4

Dit boek begint met de gezegende woorden van de beroemde schilder Pierre-Auguste Renoir: “Een schilder, ziet u, die gevoel heeft voor borsten en billen, is een gezegend mens.” Een uitspraak die de auteur van dit album duidelijk ter harte neemt want beide lichaamsdelen worden veelvuldig en prominent in beeld gebracht in dit boek. En met bravoure...
Pin-Up Wings is geen stripalbum an sich, maar bevat tal van bladzijden met schitterende vliegtuigen en tot de verbeelding sprekende pin-ups. Geen uit de lucht gegrepen combinatie, maar een idee ontleend aan het vrij gekende fenomeen waarbij een pin-up de zijkant van bommenwerpers sierde. Zoek in Google maar eens op de combinatie “B-17 George Petty”. Een gebruik dat de moraal hoog moest houden onder de piloten die elke dag opnieuw hun leven in de waagschaal stelden. Hugault ontleende zijn inspiratie hieraan, maar laat de modellen veeleer tot leven komen voor, achter of op de vliegtuigen.
De kunstenaar van dienst heeft een overduidelijke voorliefde voor een weelderige boezem, die dan ook erg vaak opvallend in beeld komt, al dan niet voorzien van een (minuscuul) stukje textiel. Daarbovenop heeft de man ook een zwak voor vliegtuigen. Misschien was dit u bij een eerste lezing grotendeels ontgaan, maar in dat geval raad ik toch sterk aan om nadien het album nogmaals door te nemen en te focussen op de pareltjes van vlietuigtechniek die Hugault op papier zette. Zijn oog voor detail is verbluffend. Alles is minutieus uitgekiend, van lijnvoering over inkleuring tot lichtinval. Bovendien zit er veel variatie in de positie van de vliegtuigen die nu eens volledig in beeld komen en dan weer slechts een deeltje van hun gestroomlijnde vorm vrijgeven.
Besluit: een must-have voor iedereen die kan genieten van vrouwelijke rondingen en vliegtuigen.