Céline en de kolonie van collaborateurs 1 Céline en de kolonie van collaborateurs

Deze graphic novel is de verstripping van de ‘Duitse trilogie’ van Louis-Ferdinand Céline op een scenario van Malavoy. De man waarover het gaat, was schrijver en arts ten tijde van WOII en maakte naam en faam met verschillende werken die niet steeds even onbesproken waren. Vooral op z’n antisemitische werken die hij tijdens de Tweede Wereldoorlog publiceerde kwam veel kritiek. Dit album verhaalt z’n vlucht uit Frankrijk naar Denemarken waar hij een deel van z’n vergaarde fortuin wou gaan ophalen. Op die reis, die niet zonder hindernissen was, werd hij aangesteld als arts van kopstukken van het beruchte Vichy-regime dat erom bekend staat gecollaboreerd te hebben met de Duitsers. Iets dat hem duur zou komen te staan.
Het boek begint, na het voorwoord van Christophe Malavoy, met een behoorlijke brok inleiding. Laat je hierdoor niet ontmoedigingen en sla dit deel zeker niet over want het is bijna absoluut noodzakelijk om het gelezen te hebben, wil je alles goed begrijpen van bij aanvang. De openingsbeelden zijn dan ook allesbehalve vanzelfsprekend: een reus die gebouwen verslindt, gevolgd door een bedlegerige man. Geen evidente overgang tenzij je de context kent en weet waarom het zo begint. Ook bij bepaalde andere fragmenten zijn de inleiding en de uitleg van enkele personages en situaties (aanwezig achterin het boek) een verrijking. Zonder zou het lezen van dit boek ook gaan, maar het is zonder twijfel een grote meerwaarde als je het wel gelezen hebt.
Het verhaal zelf belicht nauwelijks de oorlog zelf, maar wel de omstandigheden waarin mensen en dan meer bepaald een rijkere kaste, verzeild raakten. Vooral de persoon van Céline zelf in relatie met de collaborateurs die in het kasteel van Sigmaringen verblijven staat centraal. Hierbij wordt geen blad voor de mond genomen. Net die aspecten maken dat ik aangenaam verrast werd door de inhoud en die maken dat dit een atypisch oorlogsverhaal is. De omzetting naar beeldverhaal maken van deze Duitse trilogie een moderne en begrijpbare brok waardoor een nieuw en breed publiek deze lectuur kan leren kennen.
De potloodtekeningen van de gebroeders Brizzi zijn ronduit indrukwekkend en maakten dat ik dit boek met plezier een kans gaf! De toegepaste techniek past perfect bij de setting en de omstandigheden waarin het verhaal zich afspeelt. Veel vreugde kan er in die periode niet geweest zijn en dat voel je gewoon als je deze prachtige maar donkere pagina’s bekijkt. Door licht karikaturaal te werk te gaan, slagen de kunstenaars erin om nog meer de gevoelens te benadrukken en tot hun recht te laten komen. Want vergis je niet: enkel passages geven schrijnende situaties weer die een mens tot nadenken aanzetten en de wenkbrauwen doen fronsen. Ik heb geen idee hoe het oorspronkelijke werk deze omstandigheden heeft omschreven, maar de gebroeders Brizzi weten weten complexe en uitgebreide omstandigheden te vatten in enkele tekeningen en zorgen dat het perfect lees- en bekijkbare pagina’s blijven.
Besluit: zeker niet het meest voor de hand liggende oorlogsalbum dat ik tot nu toe las, maar meer dan de moeite waard, zeker als je de context kent.