Robbedoes en Kwabbernoot door Franquin 10 Deel 10

Deze integrale bundelt “De zwarte hoeden” en “Robbedoes en de bobbelmannen” met de kortverhalen “Robbedoes te paard”, “Robbedoes bij de Pygmeeën”, “Mysterie aan de grens”, “De Super Quick”, “Kwabbernoot en de sifonfles”, “Kwabbernoot en de telegeleide rolschaatsen” en “De kreeft”.

De verschillende korte verhaaltjes zijn luchtig en niet steeds van het niveau dat we van Franquin gewoon zijn. Verschillende oorzaken liggen aan de basis van dit mindere (maar nog steeds amusante) werk. Zo had Franquin na het zwartere “Robbedoes, bokser” blijkbaar een aanvaring met de uitgever en moest het allemaal toegankelijker voor het grote publiek, lees: de gezinnen. Maar ook de grote tijdsdruk die hij ervoer door de vele opdrachten en het simultaan bezig zijn aan meerdere verhalen speelden een grote rol. Het mooie van dit boek is dat elk verhaal wordt voorafgegaan door een korte (of iets minder korte) situering van de achtergrondsituatie en omstandigheden waarin Franquin aan het werk was. Hierdoor bekijk en lees je die werken door een heel andere bril en worden ze een stuk waardevoller en rijker.

Doorheen het boek wordt de evolutie van de (hoofd)figuren mooi duidelijk. Waar Franquin bij de eerste verhaaltjes duidelijk nog op zoek was naar een eigen identiteit voor z’n tekenwerk en zich vaak liet inspireren door collega’s, hebben de personages bij het laatste verhaal hun typische kenmerken verkregen. Erg mooi om die verandering in stijl te zien!

Tot slot wil ik nog even stilstaan bij de uitgave zelf. Een stijlvolle harde cover, afgewerkt met een linnen rug doet het boek onmiddellijk opvallen in de goeie zin. De beknopte situering van de verhalen en de omstandigheden waarin ze werden gemaakt, verrijken het geheel zonder dat het echter overladen is. Dit is zoals een reeks in herdruk en/of bundeling altijd zou moeten uitgegeven worden!

Besluit: een prachtige aanvulling van de boekenkast.