14-18 5 De ebbenhouten reus (Februari 1916)

Aan de titel kan je zien welk nieuw personage er gaat optreden in dit verhaal. De ebbenhouten reus, of te wel een Senegalese infanterist. Natuurlijk is hij niet alleen gekomen. De koloniale mogendheden verplichten heel wat mannen in de kolonies om mee te komen vechten in de loopgravenoorlog. En zo komen deze Franse soldaten in contact met de vreemde zwarte medemens. Dat niet iedereen daar gelukkig over is, mag niet verwonderen. Ook toen heerste er heel wat vooroordelen over de 'negers'. De samenwerking en verstandhouding is dan ook niet echt optimaal, maar de oorlog draait, zoals altijd, gewoon voort.

De mannen worden uit hun loopgraaf gehaald om ondersteuning te geven aan een fort, maar de nieuwe locatie blijkt nog erger te zijn dan hun loopgraaf. Ze houden het dan ook niet lang vol en vluchten naar het fort. En daar ontmoeten ze de Senegalese eenheid opnieuw. Kunnen ze elkaar vinden om het fort te houden of loopt het mis? En ondertussen krijgen we ook een beter zicht op het verhaal van Arsène, tijdens en na de oorlog. Ja hij heeft het overleefd, maar de hoe is een minstens even belangrijke vraag...

Dit verhaal levert een lach en een traan. Je kan er niet omheen, je hoopt, tegen beter weten in, dat iedereen goed uit de oorlog komt. Het is een gedoemd idee en toch kan ik het niet laten om er voor te hopen. En dan loop je al eens tegen de muur... maar dat is oorlog en ik vind het dan ook prima om dat te ervaren in een oorlogsreeks.

Het grootste gedeelte van de tekeningen zijn warm ingekleurd en geven de vastberadenheid van iedereen om het te overleven weer. Ik mag niet zeggen dat er echt optimisme heerst, maar opgeven, neen dat kan ook niet. Juist daardoor komen die enkele tekeningen waar het afschuwelijke van de oorlog duidelijk getoond wordt, keihard aan. Dit is oorlog.

In het kort: nog steeds fan van deze reeks!