Fables (Lion) 7 Boek 7

Wat als… Roodkapje, De 3 biggetjes, Pinokkio, Hans en Grietje en nog zoveel meer sprookjesfiguren echt zouden bestaan en tussen de gewone mensen zouden leven? Op die vraag tracht Bill Willingham een antwoord te geven. En hoe!
De ongelooflijke wereld van de sprookjes is enorm uitgebreid en biedt een schat aan inspiratie voor wie daar op een moderne manier mee aan de slag wil. Willingham heeft dat als eerste ingezien, nog voor Hollywood op de proppen kwam met blockbusters als Snow White and the Huntsman, Hansel & Gretel: Witch Hunters en Ella Enchanted. Die films staan stuk voor stuk garant voor een moderne en vaak adembenemende adaptatie, maar kunnen toch niet tippen aan wat de auteur van deze stripreeks uit z’n hoed tovert. Nog afgezien van de magistrale wijze waarop hij verhalen vertelt, heeft hij vooral aandacht voor de menselijkheid van zijn hoofdpersonages. Net als in onze wereld heb je machtswellustelingen, teruggetrokken figuren, haantje-de-voorsten, neerslachtige en humoristische figuren en nog zoveel meer. Een kleurrijk allegaartje dus dat op heel verschillende manieren met elkaar omgaat. Extra levensecht worden de wezens waarover verhaald wordt door de evolutie die sommigen ondergaan. Net als in de ‘echte’ wereld verandert het karakter van mensen (en hier ook dieren) immers in mindere of meerdere mate naargelang de wendingen die hun levens nemen. Gezien de naderende oorlogsdreiging vanuit hun thuiswereld, zijn er omstandigheden genoeg die de kleurrijke figuren tekenen en onomkeerbaar veranderen. Iets wat de auteur uitstekend in z’n voordeel weet te gebruiken.

Wie de reeks volgt, weet dat de sprookjeswereld is veroverd door ‘de Keizer’ en dat velen gevlucht zijn naar het huidige New York. De laatste actie van Bigby Wolf in Het Rijk (van de sprookjesfiguren) heeft de zaken echter in een stroomversnelling gebracht waardoor het spannende tijden worden voor beide kampen. In dit deel volgen we vooral het plannen smeden van de ijsvorstin, maar maken we ook hernieuwd kennis met enkele nieuwe personages. Zoals we reeds gewoon zijn wordt er natuurlijk ook afgeweken van de hoofd-verhaallijn en maken we nader kennis met enkele sprookjesfiguren en wat in hun leven zo tekenend was. Een ander deel tracht dan weer antwoorden te geven op enkele vragen die lezers van over de hele wereld zich stelden bij het lezen van eerdere delen.
Over het algemeen spreken de tekeningen tot de verbeelding. Dankzij het vakmanschap van de verschillende artiesten die meewerken aan deze serie wordt je als lezer ondergedompeld in de sprookjesachtige wereld van Willingham. Vooral het werk van Buckingham kan me erg bekoren. Zijn tekeningen ademen de juiste sfeer uit en houden je blik aan de bladzijden gekluisterd. Bovendien bezorgt de border art die hij aanbrengt het geheel net dat extra tikkeltje cachet dat je na een eerste lezing doet terugbladeren om alles nog eens goed te bekijken.
Michael Allred’s deel spreekt me dan weer minder aan. Zijn werk lijkt minder volwassen en af dan de rest van het boek.

Besluit: wat mij betreft is deze boeiende lectuur elke cent die je ervoor betaalt meer dan waard!