De lemen troon 6 Het beleg van Orleans

1429. Jeannette de Domrémy, beter gekend onder de naam Jeanne D'Arc, is onder escorte op weg naar Chinon. Dit terwijl de Franse Stad Orleans, die de Franse gebieden verdedigd, al maanden belegert is door het Engelse leger. De druk op de stad is enorm maar met de macht der wanhoop zorgen de Fransen dat de stormloop keer op keer wordt afgeslagen. Alleen een mirakel zou hun nog kunnen redden en laat dat nu een kleine jonge boerin zijn uit Lotharingen. Jeanne was steeds even gelovig en zuiver en onder de bescherming van de koninklijke boodschapper Richard L'Archer komt ze niet alleen contact met de kroonprins Collet maar krijgt ze ook de opdracht die, met Gods hulp, zou kunnen leiden tot de bevrijding van Orleans en Frankrijk.
Dit geschiedkundig verhaal van Richemond met tekeningen van Theo verhaalt een belangrijk moment in de geschiedenis van Frankrijk. Deze was zelf zo belangrijk voor het Franse volk want ze hebben in hun hele geschiedenis nooit zo op het punt gestaan om als Engelsen door het leven te gaan. Met het personage van Jeanne D'Arc, die alle aandacht in dit zesde deel naar zich toetrekt, en met reden, heeft men een wereldwijd gekende Franse heldin waarvan men in alle geschiedenisboeken wel een serieus hoofdstuk van kan terug vinden en waar zeker een examenvraag werd gesteld. Waar het eerste deel zoals vaak een vrij complexe introductie was heeft het verhaal vanaf 'De Brug van Monterau' zijn elan gekregen waar we nu nog steeds de vruchten van plukken. Vlot verteld met een accuraat en zeer gedocumenteerde historische tijdlijn maar tegelijkertijd toch zeer eenvoudig te lezen verhaal.

Zoals de loop van het verhaal nu loopt is het zeer goed mogelijk dat deze reeks stopt aan het zevende deel. Normaal gezien kunnen we eens bij onze Zuiderburen gaan spieken maar dat is deze maal niet mogelijk daar Nederlandse en Franse uitgaves zo goed als samen lopen. De Lemen Troon is wat geschiedkundige correctheid, mits hier en daar te accepteren dat er wat 'dichterlijke vrijheid' is ingeslopen, en qua verhaal betreft een ware aanrader. Met veel plezier ter hand genomen en met nog meer plezier de hele reeks eens te herlezen mocht deel 7 inderdaad het laatste deel blijken.