Ibicus INT 1 Integraal

Laten we het eerst eens hebben over de schrijver van het originele verhaal, Alexander Tolstoï, blijkbaar was het voor Rabaté een meevallertje dat hij voor 3 francs op de rommelmarkt een Tolstoï had gevonden. Er van uit gaande dat het er eentje was van Leo Tolstoï was hij eigenlijk teleurgesteld om het boek toch 3 maand te laten liggen tot op een dag, als hij niets anders meer had om zijn tijd te verdoen, begon hij toch maar te lezen. Als je even gaat surfen op Wikipedia en andere sites dan zal je zien dat inderdaad Leo een zeer goede en gerepecteerde Russische auteur was die ook hoge herkenning genoot. Maar Alexis moest niet echt onderdoen voor zijn familie genoot. Neen zeker niet want toen Rabaté zijn boek uit had na hem in een ruk te hebben uitgelezen wil hij er direct een strip van maken!

Ibicus vertelt het verhaal van een zekere arme opportunist Simeon Nevzorof die zich de toekomst laat lezen door een waarzegster... hij zal rijk worden en avonturen beleven als de anderen zich zullen wentelen in oorlog en elkaar aan het uitmoorden slaan. En dan begint een avontuur dat je niet meer los laat.
Je stopt echt niet met de bladzijden om te slaan, en dat zijn er heel wat in deze integraal. Rabaté slaagt erin om "ondanks" zijn vrije vertaling van het originele verhaal een epos te brengen dat je steeds naar meer doet verlangen. De aquarel tekeningen zijn een streling voor het oog en geven een sfeer aan dit verhaal dat zijn weerga niet kent. Hierdoor kan je je lekker zwartzinnig laten meevoeren want ook dat is juist wat Simeon's levensverhaal is: hebzucht, egoïsme, onverschilligheid, verslavingen, seks en nog zo veel meer waarmee hij door het vallende bewind in Rusland van die periode rondloopt.

Het boek is minstens 500 pagina's dik en als je hem eerst ter handen neemt zijn de Z/W aquarellen niet echt een uitnodiging omdat je van een strip helemaal iets anders verwacht. Maar kijk hier maar even door en je zal zien dat je zeker enkele uren zoet zal zijn met het levensverhaal van Simeon Nevzorof.