Universal War One INT 1 Universal War One, Volume 1
INT 2 Revelations

Soms kan je, door een boek gewoon in handen te nemen, al op voorhand zeggen of het verhaal je zal bevallen of niet. In dit geval liep het anders: ik ben afgegaan op de positieve commentaren die ik hier op de site en elders had opgevangen toen ik me de Universal War One heb aangeschaft. In het Frans verscheen het eerste deel van dit verhaal in 1998 en ondertussen zijn alle zes delen al een tijdje verschenen, in het Nederlands is het echter andere koek: door uitgeversperikelen laten delen 5 en 6 maar op zich wachten en ik heb dan ook via een onliner de in twee delen verschenen Engelstalige bundeling van deze science fictionstrip gekocht.

Om in het verhaal te komen, verplaatsen we ons naar, uiteraard, een fictieve toekomst... Te midden van een escalerende koude oorlog tussen de UEG (een uitloper van de United Nations), die de UEF hebben als militaire kracht, en de CIC, een conglomeraat van megacorporaties die een vijftigjarige concessie hebben op de planeten van ons zonnestelsel, vinden we de helden terug van het Purgatory Squadron; nou ja, helden zijn het niet echt in het begin van dit verhaal. Elkeen van de leden van dit eskader ruimtejockeys is een veroordeelde militair die wat op zijn kerfstok heeft: June, Mario de lafaard, Balti de held, Ed Kalish (die meer dan eens vergeleken wordt met Mario bros), Milorad de verkrachter, Amina en Kate, de dochter van de admiraal. Zij nemen het op tegen een grote zwarte muur die in het zonnestelsel is verschenen en die dertig miljoen kilometer is in diameter en daarmee ongeveer de helft van de zichtbare sterrenhemel van op aarde bedekt.

Het verhaal is ingenieus opgebouwd en je moet vooral goed je hoofd erbij houden, wat meestal het geval is als je met kwantummechanica en temporele fysica gaat spelen. Wat me in het begin vooral opviel was dat er bij elk hoofdstuk een passage van het oude testament volgens Kanaän wordt weergegeven. De eerste hoofdstukken zijn vol spanning en het tempo van de actie ligt dan ook hoog. Naarmate het verhaal vordert verzandt het weliswaar een heel klein beetje in de technische belemmeringen die alle tijdsperikelen met zich meebrengen en wordt het bijna vervelend. Bijna is echter nog niet helemaal en deze zware passage ben je dan ook vlug vergeten als het tempo weer wordt opgepikt zoals voorheen, en het verhaal doorraast tot het laatste blad.

De plotwendingen zijn super en uiterst origineel verweven in de tijd, en ook de manier waarop Bajram de persoonlijke gevoelens van de mensen weergeeft is sterk (de begrafenis van Baltimor is daar een zeer goed voorbeeld van). Het tekenwerk is gewoonweg zeer goed, het is klaar en helder: de details van de ruimtetuigen, de manier waarop de mensen worden getekend, het detail van hun grimassen, de manier van inkleuren. Soms merk je wel eens een plaatje op dat misschien te vlug is getekend, maar die zijn eerder zeldzaam.

Dit verhaal is een "instant classic". Het heeft zeker tien jaar de modegrillen in de stripwereld weerstaan en kan volgens mij zomaar nog enkele decennia mee.